Spoorsystemen over de hele wereld kunnen worden ingezet om de klimaatverandering te verminderen en koolstofdioxide uit de atmosfeer te halen. Dat blijkt uit een project onder leiding van wetenschappers aan de University of Sheffield en het Amerikaanse bedrijf CO2Rail Company.
De onderzoekers ontwikkelden daarbij apparatuur die in speciale treinwagons kan worden geplaatst om lucht op te vangen. De operaties zouden worden gevoed door de energie die treinen bij het remmen vrijgeven.
Kosten
“Het afvangen van koolstofdioxide uit de atmosfeer kan een belangrijk instrument zijn om de klimaatverandering tegen te gaan”, merkt onderzoeker Peter Styring, professor chemie aan de University of Sheffield, op.
“Daarbij wordt de koolstofdioxide in gespecialiseerde installaties gecomprimeerd voor opslag of gebruik. Dat proces vergt echter een aanzienlijke inzet van energie en kan tevens een grote grondoppervlakte in beslag nemen. De kosten van deze projecten kunnen bijzonder hoog oplopen. Bovendien moet vaak met verzet van omwonenden worden afgerekend.”
Er zijn volgens professor Styring echter een aantal oplossingen die een antwoord op die problemen kunnen aanreiken. De wetenschapper merkt daarbij op de zuiveringsinstallaties onder meer in een treinwagon zouden kunnen worden ingebouwd.
Die installatie zou de koolstofdioxide tijdens de verplaatsingen van de trein uit de lucht kunnen halen. De energie voor dat proces zou bovendien door de trein zelf kunnen worden geleverd. Daarbij verwijzen de wetenschappers naar de energie die vrijkomt bij het remmen en die tot nu toe verloren gaat.
Commercieel aantrekkelijk
De onderzoekers wijzen er daarbij op dat elk remmanoeuvre van een trein voldoende energie opwekt om twintig woningen gedurende een dag van elektriciteit te voorzien. “De wereldwijde treinvloot beschikt dan ook over een gigantische capaciteit die tot nu toe onbenut blijft”, merken ze op.
“Wanneer deze technologie door elke trein in de wereld zou worden gebruikt, zou een energie kunnen worden opgewekt die overeenkomt met 105 keer de productie van de krachtcentrale van de beroemde Hoover Dam”, voert Erich Bachman, chief executive van CO2Rail Company, aan. “De opgevangen koolstofdioxide kan worden opgeslagen tot het product op een stopplaats in een andere tank kan worden overgeheveld.”
De wetenschappers benadrukken dat voor de implementering van de technologie ook weinig bijkomende investeringen noodzakelijk zijn. Met het bestaande spoorwegnet is de benodigde infrastructuur immers al beschikbaar.
Gewag wordt gemaakt van een kostprijs van minder dan 50 dollar per ton. “Hierdoor biedt de technologie niet alleen een ecologische meerwaarde, maar kan er ook over een commercieel aantrekkelijke activiteit gewag worden gemaakt”, voert Bachman nog aan.
Elke installatie zou volgens de ramingen van de onderzoekers jaarlijks 6.000 ton koolstofdioxide uit de lucht kunnen halen. Bovendien kan een treinkonvooi meerdere wagons met een zuiveringsinstallatie voorzien.
“Eind dit decennium zou een productie van 0,45 gigaton per jaar kunnen worden gehaald”, voeren de wetenschappers aan. “Tegen het midden van deze eeuw zou dat volume tot 2,9 gigaton per jaar kunnen oplopen. Nog eens een kwarteeuw later zou die productie verder tot 7,8 gigaton kunnen stijgen.”
Deze tekst verscheen oorspronkelijk in de website ‘Business AM‘ en werd overgenomen met de goedkeuring van de auteur
Laat een reactie achter