De Lierse busconstructeur Van Hool heeft een ‘rotjaar’ achter de rug en verwacht pas in 2022 beterschap. Vorig jaar daalde de omzet drastisch en er werd fors verlies geboekt. Vanwege de coronacrisis stelden veel touringondernemers en ov-maatschappijen hun busbestellingen in 2020 uit of schrapten deze. In 2020 leverde Van Hool 547 bussen en touringcars af, nog niet eens de helft van de cijfers van het voorgaande jaar. De busconstructeur sloot na jaren van winst het jaar 2020 af met een verlies van 59,5 miljoen euro. De resultaten van 2020 steken daardoor scherp af bij die van 2019, toen er 629 miljoen euro omzet, 32 miljoen euro brutobedrijfswinst en 10 miljoen nettowinst kon worden geboekt.
Het bedrijf kreeg in 2020 te maken met een acuut liquiditeitsprobleem na het uitvallen van een order voor 300 bussen van de Amerikaanse distributeur ABC waarin Van Hool een belang heeft. De bussenbouwer had al in de productie geïnvesteerd en onderdelen aangeschaft voor de rest van de order. Ook Europese klanten konden geen bussen en touringcars meer afnemen.
Als onderdeel van een forse besparingsronde werd de ontwikkeling van de geplande fabriek in Tennessee die stadsbussen zou gaan bouwen voor de Amerikaanse markt (in kader van het ‘Made in America’-politiek van de Amerikaanse overheid) stilgezet.
In Skopje werden 300 tijdelijke jobs (op 1.300 banen) geschrapt en in België 70 (op 2.900). Van Hool maakte ook maximaal gebruik van de tijdelijke werkloosheid, die nog even wordt voortgezet. Dat gaf het bedrijf ademruimte.
Ook 2021 zal geen glansrijk jaar worden. Het aantal nieuwe bestellingen voor bussen en touringcars was beperkt. Wel kwamen er een aantal flinke orders voor zero-emissiebussen (waterstof- en batterijbussen) binnen (levering 2022) en doet Van Hool mee aan de aanbesteding van de 350 elektrische bussen voor De Lijn. Daarvan worden in eerste instantie 60 stuks geleverd.
Laat een reactie achter