Donkey Republic gaat 1.650 elektrische deelfietsen plaatsen in 33 gemeenten binnen de Vervoerregio Antwerpen en enkele aangrenzende Wase gemeenten. Zo hoopt de Vervoerregio Antwerpen de modal shift verder te kunnen faciliteren. In de Stad Antwerpen is er sinds 2010 een verschuiving zichtbaar, weg van de auto, richting vooral fiets en nieuwe vormen van deelmobiliteit.
Deze 1.650 fietsen worden vanaf de lente van 2022 voor een periode van minstens tien jaar geplaatst. Door het plaatsen van deze fietsen, zullen alle belangrijke mobiliteitsknooppunten in de Vervoerregio Antwerpen (VVR Antwerpen), zoals Park & Rides en treinstations, uitgerust worden met elektrische deelfietsen.
In Antwerpen staan al enkele jaren deelfietsen, maar ook de Vervoerregio Antwerpen kan bijdragen aan de modal shift door de uitrol van een regionaal netwerk van elektrische deelfietsen, geschikt voor middellange tot lange afstanden. In de regio tussen Sint-Niklaas en Wuustwezel zal men met de hulp van Donkey Republic een systeem van elektrische deelfietsen kunnen aanbieden waardoor ook de iets langere woon-werkafstanden haalbaar worden met een duurzaam vervoermiddel.
Het is de eerste keer dat er een elektrisch deelfietsensysteem op zo’n grote schaal in Vlaanderen zal worden uitgerold. Aansluitend worden in de Vervoerregio Antwerpen de komende periode ook missing links in de fietsinfrastructuur weggewerkt.
Het door Lantis, -de organisatie die mobiliteitsprojecten van gewestelijk belang in de Antwerpse regio realiseert en beheert- geselecteerde Deense Donkey Republic kan al flink wat adelbrieven voorleggen en opereert inmiddels al in 14 landen, met 600.000 gebruikers. In België was men al gestart in Kortrijk en Gent. Fysieke stations zoals “Velo” worden er niet geplaatst. De gebruikers worden via een app aangewezen waar ze de fiets moeten achterlaten.
Het spreekt voor zichzelf dat elektrisch rijden duurder is dan met een gewone fiets. Per half uur moet je rekenen op 3 euro. Voor een maandabonnement wordt dat 72 euro, weliswaar met een limiet van 40 verplaatsingen (1,80 euro per trip). Voor een jaar is dat 600 euro met maximaal 400 ritten (1,50 euro per rit).
Leefbaarheid, bereikbaarheid en werkbaarheid liggen in elkaars verlengde. De modal shift die in de stad al bereikt werd, ambieert men nu ook voor de regio. Ook zal dit netwerk een essentieel onderdeel vormen van de visie ‘Vervoer op Maat’ van de Vervoersregio Antwerpen.
Het nodige geld komt van de tolgelden van de oeverkruisingen. Tien jaar lang wordt er in het deelfietsensysteem 1,5 miljoen euro gepompt.
Laat een reactie achter