Zero-emissiezones ontketenen schone logistieke revolutie in Nederland – Vlaanderen staat stil

Foto: cdz via Pixabay.com

Nederland staat met voorsprong aan de Europese top, wat betreft elektrische bestelwagens en trucks: dat brengt een nieuw rapport van Clean Cities aan het licht. Hun geheim? Een ambitieus zero-emissiebeleid. Bond Beter Leefmilieu betreurt dat minister van Mobiliteit De Ridder in Vlaanderen op de rem blijft staan: “Zo blijft propere lucht uit en lopen Vlaamse bedrijven een achterstand op.”. 

De invoering van zero-emissiezones voor goederenvervoer in Nederland zet de toon voor Europa. Acht maanden na de start, blijkt uit een analyse van Clean Cities dat de zero-emissiezones een golf aan investeringen in elektrische voertuigen veroorzaakt.

In de eerste helft van 2025 was 78,4% van alle nieuwe bestelwagens in Nederland elektrisch, bijna negen keer het EU-gemiddelde. Ook trucks maken een inhaalslag: de verkoop van elektrische vrachtwagens steeg met 187,6%, waarmee Nederland maar liefst één op de vijf Europese e-trucks voor zich neemt.

Illustratie: CleanCities

Gemeenten met een zero-emissiezone voor vrachtvoertuigen lopen voorop: begin 2025 was gemiddeld 6,1% van hun totaal aantal bestelwagens elektrisch, tegenover slechts 1,7% in gemeenten zonder zero-emissiezone. Ook buurgemeenten liften mee met een inschrijvingsgraad van 2,9% elektrische bestelwagens, wat wijst op een duidelijke spill-over. Bovendien neemt het aantal dieselvoertuigen in steden met een zero-emissiezone al af, terwijl het elders nog groeit.

Dat succes komt niet uit de lucht vallen: duidelijke regels worden gecombineerd met subsidies (zoals SEBA en AanZET), belastingvoordelen, overgangsregelingen en handhaving via camera’s. Bedrijven als PostNL en Albert Heijn wijzen de zones expliciet aan als reden om hun vloot sneller te elektrificeren.

Het rapport toont duidelijk aan dat zero-emissiezones een impact hebben op de elektrificering van het transport. Nederland toont dat het kan. In Vlaanderen is er in het verleden hard onderhandeld om, naar analogie van Nederland, een kaderovereenkomst zero-emissie stadslogistiek af te sluiten. Dit resulteerde in een duidelijk plan van aanpak en ondertekening van de overeenkomst door verschillende stakeholders in juni 2024. Minister De Ridder legt een volledig uitgewerkt plan gewoon naast zich neer. Zo blijft het in Vlaanderen wachten op verdere stappen om de elektrificatie van onze transportsector een boost te geven. 

Clean Cities roept steden en overheden in Europa op om het Nederlandse voorbeeld te volgen. Inmiddels zijn er al 33 Europese steden die vóór 2030 een zero-emissiezone plannen. Nederland laat zien dat de overstap naar schone stadslogistiek niet alleen haalbaar, maar onmisbaar is. 

Raadpleeg hier het volledige rapport.

Vind hier de gebruikte cijfertabellen terug.

Dit artikel werd met toestemming van de auteur overgenomen van de website van de Bond Beter Leefmilieu. Het originele artikel vindt u hier.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.