Verbinding Brussel – Breda – Eindhoven – Mönchengladbach – Dusseldorf – Hagen – Hamm mogelijk vanaf 2026

Samenwerking tussen overheden opent perspectieven

Twee berichten die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben: enerzijds het bericht in het zopas verschenen nummer van het tijdschrift ‘Mondig Mobiel’ dat de huidige intercity Brussel – Amsterdam, met omwegen via Brussels Airport en Breda, wordt opgesplitst in twee verbindingen en anderzijds het persbericht van het ‘Verkehrsverbund Rhein – Ruhr’ dat vanaf december 2026 de huidige RE 13 (RE : RegionalExpress), die loopt van Hamm (Westfalen) naar het Nederlandse grensstation Venlo, wordt doorgetrokken tot in het station van Eindhoven. Waar het eerste het resultaat is van een samenwerkingsverband tussen België en Nederland, is het tweede het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Nederland en Duitsland. Wanneer de verschillende overheden van de drie landen zouden gaan samenwerken en de nieuwe verbindingen Brussel – Breda (- Eindhoven) en Eindhoven – Hamm met elkaar zouden versmelten, ontstaat een nieuwe zinvolle drielandenverbinding.

‘Mondig Mobiel’, een publicatie van de reizigersvereniging ‘TreinTramBus’, vermeldt niet wanneer de huidige intercity Brussel – Amsterdam in twee afzonderlijke lijnen zal worden uitgesplitst maar een en ander zou wel snel kunnen worden gerealiseerd. Het bedieningspatroon van de nieuwe IC-verbinding naar Brussel – Rotterdam – Schiphol – Amsterdam, met mogelijke uitbreidingen naar Lelystad en eventueel zelfs naar Groningen, zou daarbij veel gelijkenissen tonen met deze van de voormalige Fyra en zou worden gereden met de nieuwe Nederlandse treinstellen van het type ICNG (IC Nieuwe Generatie).

Naast die snelle verbinding naar Amsterdam en mogelijks verder, zou er een tragere treinserie Brussel – Airport – Breda – Rotterdam komen met het bedieningspatroon van de huidige verbinding Brussel – Amsterdam. Het eindpunt Rotterdam zou nog ter discussie staan terwijl voor de reizigersvereniging Eindhoven logischer en interessanter lijkt. Een verbinding naar Eindhoven zou in elk geval het keren van richting in Breda overbodig maken.

Om deze laatste verbinding te creëren zouden I11-rijtuigen worden ingezet die in eerste instantie zouden worden getrokken (en geduwd) door de bestaande TRAXX-locomotieven en vanaf 2026 door de nieuwe vierspanningslocomotieven van de reeks 17 (lees ook: “Waarom bestelde de NMBS zoveel TRAXX-locomotieven ?“.

Gevraagd naar bevestiging van deze informatie en naar het tijdstip waarop deze wijzigingen zouden worden doorgevoerd, antwoordde de NMBS cryptisch dat ze samen met NS de mogelijkheden onderzoekt om de klantervaring voor deze treinverbinding vanaf 2025 te verbeteren. Het heet dat alle Belgische stations die nu een rechtstreekse verbinding hebben met Nederland, die in de toekomst behouden.

Nieuwe verbinding Eindhoven – Hamm via Mönchengladbach, Dusseldorg en Hagen

Exploitatieconcept van de RE 13 vanaf 2026 met lijnroute
Het traject van de nieuwe geplande RE 13 tussen Eindhoven en Hamm

Een bericht van een heel andere aard verscheen op de website van het ‘Verkehrsverbund Rhein-Ruhr’. Een verkeersverbond is in Duitsland overheidsinstelling die het openbaar vervoer (trein + bus) in een regio organiseert. en bestelt. Daar luidt het dat vanaf december 2026 de huidige Regional Express die momenteel het Duitse Hamm (Westfalen) met het Nederlandse grensstadje Veno verbindt, zal doorrijden naar Eindhoven. De ‘Maas-Wupper-Express’ wordt geboren.

“Momenteel verbindt de RE 13 de grotere steden Hamm in Westfalen, Hagen, Wuppertal, Düsseldorf, Neuss en Mönchengladbach met de Nederlandse grensstad Venlo. Tot nu toe moeten reizigers met bestemming Eindhoven daar overstappen”. “Om het grensoverschrijdende verkeer voor u gemakkelijker en beter te maken, breiden we de RE 13 uit en creëren we samen met het lokale vervoer Westfalen-Lippe en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Noord-Brabant vanaf december 2026 een continue, aantrekkelijke directe verbinding van Düsseldorf via Mönchengladbach en Viersen naar Eindhoven – dagelijks, elk uur en met verhoogde capaciteit op piek- en weekendmomenten. In de toekomst zal de Maas-Wupper-Express worden geëxploiteerd door ‘Regionalverkehre Start Deutschland GmbH’ (start), een volledige dochteronderneming van DB Regio AG” luidt het verder.

Deze verlenging naar Eindhoven komt niet zomaar uit de lucht vallen: “Lokale vervoerders aan beide kanten van de grens werken al jaren nauw samen om de nieuwe directe verbinding met Eindhoven succesvol te implementeren. Al in 2016 vonden de eerste gesprekken plaats tussen de transportministeries van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en Nederland, de provincies Limburg, Noord-Brabant en VRR om gezamenlijk het grensoverschrijdende regionale vervoer tussen de hoofdstad van de NRW en Eindhoven te verbeteren. Op Europadag 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten, die ook de financiering van de nieuwe directe verbinding veiligstelde. Met de gunning van het nieuwe RE 13-transportcontract is nu de volgende mijlpaal bereikt“.

Nieuwe treinstellen Flirt3XL van constructeur Stadler

Exploitant ‘Start’ is een jonge start-up die in 2016 werd opgericht als 100% dochteronderneming van DB Regio AG. Om de nieuwe verbinding te realiseren worden door het ‘Verkehrsverbund Rhein-Ruhr nieuwe treinstellen bestelt die geschikt zijn voor zowel het Duitse als het Nederlandse spoorwegnet. Het betreffen hem Flirt3XL-treinstellen van constructeur Stadler die zowel geschikt zijn voor 15.000 V wisselstroom (Duitsland) als 1500 V gelijkstroom (Nederland). Opdat dit materieel ook in België zou kunnen rijden, zou het ook 3000 V gelijkstroom moeten aankunnen, wat naar verluidt een niet zo dure aanpassing zou zijn.

Georg Seifert, afdelingshoofd “Regional Rail Transport Competition / Contract Management / Planning” bij VRR: “In de gunningsprocedure hebben we opnieuw veel belang gehecht aan de kwaliteit van de treinen. Vooral op een lange lijn als de Maas-Wupper-Express zijn uitrusting en reiscomfort bijzonder belangrijk, zodat mensen graag instappen en gebruik maken van regionaal vervoer voor hun dagelijkse verplaatsingen”. De instapplaatsen van de nieuwe treinen zijn geoptimaliseerd voor perrons met een hoogte van 76 centimeter. Op deze manier kunnen lokale transportklanten aan zowel de Duitse als de Nederlandse kant op hetzelfde niveau en dus hindernissenvrij in- en uitstappen. Bij alle ingangen zijn er ruime multifunctionele ruimtes voor mensen met beperkte mobiliteit en passagiers met fietsen, kinderwagens of omvangrijke bagage.

Twee landen maar ook twee talen

Een grensoverschrijdende treinverbinding tussen Nederland en Duitsland veronderstelt niet alleen treinen met een voor beide landen geschikte veiligheidsuitrusting en elektrische installatie maar ook treinbestuurders en treinbegeleiders die overweg kunnen met twee talen. “Het bedrijf (nvdr: Start) zal de komende jaren tot de start van de activiteiten gebruiken om verkeer en communicatie zo goed mogelijk voor te bereiden. Doorslaggevend hiervoor zal zijn om in een vroeg stadium gekwalificeerd personeel aan te werven” luidt het nog. Voor het Nederlandse traject plant Start een nauwe samenwerking met de Nederlandse particuliere vervoerder Arriva Nederland, eveneens een 100% dochter van Deutsche Bahn.

Opdat ook een verbinding Brussel – Hamm via Eindhoven en Dusseldorf tot de mogelijkheden zou behoren, zal er ook moeten worden samengewerkt met de NMBS en met de Belgische federale overheid. Daarvoor is dan ook een snelle actie vereist. Maar zelfs als een dergelijke verbindig Brussel – Hamm niet tot de ambities zou behoren of niet tegen 2026 zou kunnen worden gerealiseerd, toch ontstaat door het met overstap aan elkaar koppelen van beide nieuwe treinverbindigen, een heel interessante verbinding zonder dat men daarvoor via Aken (en Keulen) moet reizen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.