Van tramlijn naar tramnet: een vierde en vijfde tramlijn voor Nice

UPDATE 22/01/2022 – Nadat in de kuststad Nice op 14 december 2019 de tramlijnen 2 en 3 over hun volledige lengte officieel in gebruik werden genomen en er momenteel volop voorbereidingen worden getroffen voor de aanleg van een 4de tramlijn ten westen van Nice, viel begin deze week de beslissing over de bouw van een 5de tramlijn. En verder zijn er nog wat plannen voor de verdere toekomst (horizon 2040) zoals het met mekaar verbinden van de tramlijnen 1 en 2 en een stadskabelbaan tussen het gemeentehuis van Saint-Laurent du Var en het eindpunt van tramlijn 2 aan CADAM.

Deze toekomstvisie horizon 2030 is ondertussen vervangen door een nieuwe toekomstvisie horizon 2040. De plannen in deze toekomstvisie 2030 zijn ondertussen ofwel reeds uitgevoerd (tramlijnen 2 en 3) of omgezet in concrete projecten (tramlijnen 4 en 5). Wel was er toen nog sprake van een heuse hogesnelheidslijn tussen Marseille en de Italiaanse grens, maar dit is vervangen door een nieuw TER-project waarbij delen uit het idee voor de hogesnelheidslijn werden gerecupereerd. Van een ontdubbelde spoorlijn tussen Nice en de Italiaanse grens is er echter geen sprake meer.

Tramlijn 4

Het tracé van de 4de tramlijn zoals het werd gepresenteerd in de ondertussen naar de archieven verwezen toekomstvisie 2030. Toch kunnen aan zo’n toekomstvisie nog bijsturingen gebeuren. In bovenstaande tekening komt de 4de tramlijn bv. niet voorbij het SNCF-station van Cagnes-sur-Mer terwijl dat in de huidige uitwerking wel de bedoeling en men momenteel van dat TER-station een multimodaal knooppunt aan het maken is.

Deze maand vinden en vonden er ten westen van Nice, meer bepaald in de stadjes Saint-Laurent-du-Var en Cagnes-sur-Mer, concertatievergaderingen plaats waar het tracé voor een vierde tramlijn wordt voorgesteld en besproken. De start van de werken van deze nieuwe tramlijn is voorzien voor begin 2023 en de werken zullen twee jaar duren. Volgens de huidige planning zal de nieuwe tramlijn begin 2026 of misschien zelfs eind 2025 in gebruik worden genomen. Het is trouwens de eerste tramlijn die de grenzen van de stad overschrijdt . Ze start aan de luchthaven van Nice en eindigt voorbij Saint-Laurent-du-Var in Cagnes-sur-Mer aan het uit de kluiten gewassen winkelcentrum ‘Polygone Riviera’. Cagnes en Saint-Laurent zijn na Nice 2de en 3de grootste gemeenten van de metropool.

Deze nieuwe tramlijn wordt 7,1 km lang en zal 13 haltes tellen. De kostprijs is geraamd op 212 miljoen euro. De tramlijn is trouwens meer dan welkom want tussen Cagnes-sur-Mer is er zeer druk en sterk vertraagd verkeer. Zoals onder meer ter hoogte van de TER-stations ‘Cagnes-sur-Mer’ en ‘Le Cros-de-Cagnes’ en in het centrum van Cagnes-sur-Mer. Een aantal buslijnen, zoals deze uit Cannes, Grasse en Vence, zullen worden beperkt tot Cagnes-sur-Mer. Daartoe wordt aan het TER-station van Cagnes-sur-Mer momenteel een multimodaal knooppunt aangelegd waar tram, bus en trein (TER en TGV) mekaar zullen ontmoeten en waarbij vanuit het hinterland zal kunnen overgestapt op de snelle tram naar de luchthaven van Nice.

Wel wordt deze tramlijn voorgesteld als een aparte tramlijn terwijl ze eigenlijk een verlenging is van de 2de tramlijn die grotendeels ondergronds via het centrum van de luchthaven naar de zeehaven loopt. Wil men voorkomen dat reizigers uit bv. Vence zowel in Cagnes-sur-Mer als aan de luchthaven moeten overstappen om het centrum van Nice te bereiken, zal dat in de praktijk een enkele tramlijn van Cagnes-sur-Mer tot aan de zeehaven moeten worden.

De tramlijn zal enigszins parallel lopen met de kustspoorlijn van Marseille naar Nice maar zal meer haltes tellen. Omdat ook deze kustspoorlijn eveneens overbelast is, wordt de capaciteit ervan worden verdubbelt bij middel van een nieuwe spoorlijn tussen Nice en Cannes en verder richting Saint-Raphaël die enigszins meer via het binnenland zal lopen en voornamelijk de loop van de autosnelweg van Marseille naar Italië (A8) zal volgen. Maar dat is nog verre toekomstmuziek. Opening van deze nieuwe spoorlijn is zeker niet vóór 2030.

5de tramlijn (UPDATE 22/01/2022)

Waar het bouwen van de 4de tramlijn al eerder werd beslist, viel nu op maandag 22 maart (2021) de beslissing over nog een nieuwe tramlijn

Deze 5de tramlijn vertrekt aan het ‘Palais des Expositions”, maar waar tramlijn 1 enigszins naar het oosten afbuigt, blijft de nieuwe tramlijn langs de boorden van de hier grotendeels overwelfde rivier Paillon. Zo zullen beide tramlijnen over een afstand van 300 m op 60 meter parallel van elkaar lopen, tot net voorbij de kustspoorlijn van spoorwegmaatschappij SNCF. Daar buigt de tramlijn 1 verder af naar het oosten terwijl de nieuwe tramlijn 5 de oostelijke oever van de Paillon blijft volgen. Beide tramlijnen kruisen mekaar dan ter hoogte van de Pont-Saint-Michel, waar tramlijn 1 zijn eindpunt heeft.

Tramlijn 5 vervolgt daarbij verder haar traject langs de boorden van de Paillon, dit tot aan de ‘Ponts Jumeaux’ om zo aan de overzijde nog steeds langs de Paillon de wijken Saint-André-de-la-Roche en L’Ariane te bedienen. Het enkelsporige bergspoorlijntje Nice – Breil – Tede blijft daarbij zorgen voor de ontsluiting van de oostelijke zijde van de rivier.

230 meter vóór het SNCF-station van La Trinité steekt de nieuwe tramlijn opnieuw de Paillon over om dat over een afstand van 600 meter naast de spoorlijn te lopen. Zowel spoorlijn als tramlijn steken daarop de Paillon over maar waar de spoorlijn dan de wetelijke oever blijft volgen, steekt de tramlijn via de M2202 na 300 meter opnieuw de Paillon over om zo de gemeente Drap te bedienen. In Drap lijkt het tracé nog niet helemaal vast en blijft er de keuze om de rivier Paillon te blijven volgen dan wel om gedurende enige tijd naar het oosten af te buigen en zo tot aan het eindpunt enigszins verderaf parallel met de rivier te lopen.

Het traject tussen Pasteur en La Trinité zou net als de vierde tramlijn naar Cagnes klaar moeten zijn in 2026. Het gedeelte tussen La Trinité en Drap twee jaar later.

Over deze uitbreiding tot La Trinité is al jaren een en ander te doen. Reeds 20 jaar geleden bestonden daarvoor de plannen en deze tramlijn zou reeds in 2013 in gebruik zijn geweest mocht de huidige burgemeester van Nice in 2008 zijn voet niet tussen de deur hebben gezet. Ondertussen heeft men ook de haalbaarheid van een tramtrein en van een trambus onderzocht. De nieuwe tramlijn zal namelijk vrij parallel lopen met het bergspoorlijntje naar Breil-sur-Roya en Tende. Dit spoorlijntje is echter enkelsporig en zou voor een tramtrein dubbelsporig moeten worden gemaakt. Uiteindelijk bleek het goedkoper, sneller en efficiënter om te kiezen voor een volledig aparte trambedding.

De nieuwe 5de tramlijn zal 6 km lang zij . Bedoeling is dat er in elke richting om de 8 minuten een tram voorbijkomt. De kostprijs wordt geraamd op 340 miljoen euro, exclusief BTW. De investering zou een positieve invloed moeten hebben op de economische ontwikkeling van L’Ariane en van La Trinité.

Voor de realisatie hoopt ‘Métropole Nice Côte d’Azur’ te kunnen rekenen op subsidies van de nationale overheid en van Europa.

Verdere toekomstplannen (UPDATE 22/01/2022)

Waar “Le schéma des transports à l’horizon 2030” nog maar recent naar de archieven werd verwezen, liggen er met een nieuw toekomstvisie horizon 2040 alweer heel wat nieuwe plannen op de tekentafel. Zoals een BHNS (‘Bus à haut niveau de service’, een trambus in volledig afgescheiden bedding) tussen Vence en het winkelcentrum ‘Polygone Riviera in Cagnes-sur-Mer, waar dan kan worden overgestapt op de tram naar Nice. Ook is er ondertussen reeds een beslissing over een stadskabelbaan tussen het gemeentehuis van Saint-Laurent-du-Var (lees ook: Nice: ‘Luchttram’ als oplossing voor ontbrekende schakel in ov-keten). Verder is er in die nieuwe toekomstvisie ook een heus fietsnetwerk voorzien.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.