Van concurrentiemodel naar samenwerkingsmodel: 60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing wanneer bedrijven samenwerken bij het afleveren van pakjes in landelijke gebieden

Foto: romeosessions via Pixabay.com


PERSBERICHT – Samenwerking voor last mile leveringen in landelijke gebieden loont. Gemiddeld dalen de CO2-uitstoot en aantal transportbewegingen met 60 %. De kosten dalen met gemiddeld 35 %. Dat blijkt uit het rekenmodel dat VIL uitgewerkt heeft in het project Rural Parcel Delivery.

De steeds sneller groeiende e-commerce vraagt om meer efficiënte leveringen. Niet enkel in de steden, maar ook in landelijke gebieden. Op minder dichtbevolkte plaatsen is het immers nog moeilijker om pakketleveringen efficiënt en duurzaam te organiseren.

Op logistiek vlak zijn er drie grote verschillen tussen een landelijk gebied en de stad. Eerst en vooral is de afstand die de pakketoperator moet rijden vanaf het depot tot aan de klant een stuk groter. Vervolgens zijn de afstanden tussen twee stops groter omdat mensen verder uit elkaar wonen. En ook het aantal afhaalpunten is beduidend lager dan in de steden.
Zowel de koeriers als de ontvangers moeten verder rijden om pakjes af te leveren of op te halen. Dit leidt tot inefficiëntie en overbodige kilometers en CO2-uitstoot.

Model dat berekent wat samenwerking oplevert

In het project ‘Rural Parcel Delivery’ werkte VIL, samen met projectpartner VITO en zes bedrijven, een oplossing uit op economisch, ecologisch en maatschappelijk vlak. Het ontworpen model berekent de totale kosten, CO2-uitstoot, transportafstand en totaal aantal transportbewegingen in verschillende scenario’s van horizontale samenwerking tussen de betrokken partijen. Het rekenmodel werd concreet toegepast op enkele korte keten handelaars in de Westhoek. Een daling van 60 % in het aantal transportbewegingen en de uitstoot geeft aan dat de voordelen zeer groot zijn. Bovendien bleek dat kleine partijen door samenwerking niet alleen winsten kunnen behalen maar ook commercieel hun slagkracht kunnen verbeteren.

Thaïs Lampaert, Operations Director bij DHL Express: “In een open en vertrouwensvolle projectstructuur werd getracht om meerdere grote logistieke partners samen te brengen, wat een ontzettend boeiende synergie tot stand bracht. Allemaal hebben we te kampen met dezelfde problematiek rond leveren in een rural gebied. We zijn ervan overtuigd dat dit project zowel voor ons als voor andere partijen de ogen heeft geopend naar verdere optimalisaties in de toekomst.”

Weerstand

Ondanks de vele voordelen kunnen enkele factoren de toepassing van het Rural Parcel Delivery-model in de weg liggen. Zo is er de vervaging van het merkimago, de daling van het concurrentieel voordeel voor partijen met grote volumes en de neutraliteit van een gezamenlijke subcontractor bij consolidatie. “Bedrijven kunnen kiezen voor samenwerking op beperkte schaal, zoals hun afhaalpunten openstellen voor pakketten van andere operatoren of enkel samenwerking in een beperkt geografisch gebied. VIL kan geïnteresseerde bedrijven begeleiden in het onderzoeken en opzetten van een eigen samenwerkingscase”, aldus VIL-projectleider Geert Verbelen.

Aan dit onderzoek namen BD Logistics, DHL Express, FedEx Express Europe, GLS, POM West- Vlaanderen en PostNL deel. Het Vlaams instituut voor Technisch Onderzoek (VITO) was hierbij projectpartner en het onderzoek werd gesteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.