Tot 14% minder pendelfiles door massaal succes van goedkoop Duits spoorticket

Fotio: Siemens

(UPDATE 07/07/2022) – Verkeersdataspecialist TomTom bekeek voor de de weken 20 en 25 de drukte op de Duitse wegen en stelde in 23 van de 26 onderzochte steden een gevoelige reductie vast van de pendelfiles, zelfs tot 14%. Deze vermindering van de filedruk wordt in direct verband gebracht met het sinds begin juni ingevoerde ‘9-Euro-Ticket’ waarmee in de maanden juni, juli en augustus voor de prijs van 9 euro in heel Duitsland een maand lang gebruik kan worden gemaakt van alle regionale openbare vervoer.

Volgens de belangenvereniging van Duitse OV-bedrijven ‘Verband Deutscher Verkehrsunternehmen’ (VDV) werden in de maand juni over heel Duitsland zo’n 21 miljoen van deze speciale ‘9-Euro-Tickets’ verkocht, dit samen met de ongeveer 10 miljoen bestaande abonnees die de korting automatisch kregen toegekend. VDV-voorzitter Ingo Wortmann: “Hiermee is het berekende aantal van 30 miljoen tickets per maand niet alleen bereikt, maar zelfs iets overschreden”. In Duitsland wordt er trouwens al openlijk gesproken om de actie ook na augustus verder te zetten. In een VDV-enquête blijken mensen alvast te hebben aangegeven dit ‘9-Euro-Ticket’ ook in juli aan te schaffen.

Aan de hand van de verdeelde tickets is het echter moeilijk te achterhalen hoe en waarvoor die speciale tickets speciaal worden aangewend. Bus- en spoorwegexploitant ‘Deutsche Bahn’ spreekt voor het regionale verkeer (tickets zijn bv. niet geldig op de hogesnelheidstreinen en langeafstandstreinen) alvast van een passagierstoename van 10 tot 15 procent. Het vervoerbedrijf vergeleek daarvoor de cijfers in juni van dit jaar met de cijfers van vóór de coronacrisis.

De tickets zijn niet te koop in het buitenland en bijgevolg ook niet in ons land. Wel aan de ticketautomaten van Deutsche Bahn. Deze ticketautomaten zijn trouwens het belangrijkste verkoopskanaal van deze speciale tickets.

Vermindering van de spitsuurfiles

TomTom-verkeersexpert Ralf-Peter Schäfer: “In de eerste dagen na de invoering van het 9-euroticket laten de gegevens van TomTom zien dat de maatregel weinig impact heeft op het autoverkeer. In de tussentijd is er echter in bijna alle onderzochte steden in Duitsland een positief effect op de doorstroming van het verkeer waar te nemen”. Tijdens de werkdagen van week 26 waren de files dan weer gevoelig gedaald. De kalenderweken 20 en 25 werden gekozen om de effecten van feestdagen en feestdagen te vermijden.

Toch zijn de resultaten niet voor alle Duitse steden gelijk: Op de wegen naar en in Wiesbaden daalde de filedruk met 13 procent en in en rond Hamburg met 14 procent. In Karlsruhe was er geen verschil waar te nemen terwijl de steden Neurenberg en Kiel de enige steden waren waar de filedruk tijdens de piekmomenten toenam. In vergelijking met een rit van 30 minuten zonder verkeer zouden automobilisten sinds de invoering van het speciale ticket in Hamburg gemiddeld 4,2 minuten minder lang duren onderweg zijn. In Wiesbaden was dit 3,9 minuten.

Het goedkope Duitse treinticket zou zelfs enige positieve weerslag hebben op de inflatie.

UPDATE 07/07/2022:

Het ‘9-Euro-Ticket’ blijft voor beroering zorgen in Duitsland. Enerzijds is er het gigantische succes in de verkoop maar anderzijds is niet direct duidelijk waarvoor en hoe frequent dit promotieticket wordt gebruik. Verder is er her en der wrevel over overbevolkte treinen, o.m. bij forenzen die voor hun woon-werkverplaatsingen voordien reeds gebruik maakten van het openbaar vervoer.

Anderzijds klinkt de kritiek dat streken waar het openbaar vervoer beter is uitgebouwd dan in andere (denken we bv. maar het verschil tussen de deelstaten Reinland-Pfalz en Beieren) er meer voordeel uit dat speciale ticket kan worden gehaald dan in streken waar er een meer of eerder ondermaats vervoer is. Wat de stelling onderstreept dat bij de intentie om gratis of spotgoedkoop openbaar vervoer aan te bieden er in eerste instantie moet worden gewerkt aan een voldoende aanbod. Anders worden dergelijke gratis of spotgoedkope ticketseen lege doos die hun doel voorbijschieten.

Maar globaal genomen is de tevredenhaid over dat ‘9-Euro-Ticket’ dermate groot dat de Duitse federale regering denkt aan een goedkoop ‘klimaatticket’ zoals dat reeds in Oostenrijk bestaat (‘Klimaticket Ö‘). Wat desgevallende de prijs in Duitsland wordt, is nog niet bekend maar in Oostenrijk kost dit klimaatticket, dat er geldig is op (zo goed als) àlle openbaar vervoer, 1095 euro per jaar. Omgerekend per maand is dit toch wel 10 keer meer dan het huidige -tijdelijke !- Duitse ‘9-Euro-Ticket’ terwijl meteen het volledige bedrag voor een jaar te moeten neertellen, toch wel flink drempelverhogend werkt.

Het nog in te voeren Duitse klimaatticket zou worden bekostigd met fondsen uit klimaatbudget van de federale overheid.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.