Spoorinvesteringen: ondanks boost van 75 miljoen extra België net niet zwakste broertje van Europese klas

Foto: Infrabel

(UPDATE 16/08/2021) – In 2020 spendeerde Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegnet, 998,600 miljoen euro aan haar spoorwegnet. Dat is 86,7 euro per inwoner. Ons land hinkt daarmee aan de staart van 13 Midden-, West- en Noord-Europese landen. Enkel Spanje (40 euro /inw) en Frankrijk (49 euro/inwoner) deden het nog slechter. Eén troost: met 88 euro per inwoner deed Duitsland nauwelijks beter. Met zijn 567 euro/inw. is het kleine Groothertogdom dan weer absolute koploper. Zwitserland (440 € /inw. en Oostenrijk (249 euro/inw.) prijken op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit berekeningen van de Duitse lobbygroep ‘Allianz pro Schiene’ aangevuld met eigen berekeningen op basis van gegevens uit het jaarverslag 2020 van Infrabel.

Uit de gegevens van Infrabel blijkt niet duidelijk in hoeverre de door haar in haar jaarverslag vermelde investeringen uitsluitend bekostigd worden met overheidsdotaties dan wel of ze een deel van deze inveseringen betaalt met eigen inkomsten. Feit is dat de federale regering met haar ‘Boost-plan’ voor 2021(*) met middelen van de Europese Unie een extra investeringsdotatie voorziet van 75 miljoen euro en dat daarmee voor dit jaar de overheidsdotatie op 894,2 miljoen euro komt. Een boost van 6,5 euro per inwoner of een overheidsdotatie van in totaal 77 euro per persoon. In 2020 kende Infrabel met 998,6 miljoen euro het grootste bedrag aan spoorweginvesteringen in 5 jaar. In 2019 was dat nog slechts 887,9 miljoen euro en de jaren voordien nog minder.

Uit de verzamelde gegevens blijkt dat Duitsland op het vlak van investeringen per inwoner ons land aan het voorbijsteken is. Waar in 2016 Duitsland met 64 euro per persoon (tegenover 78 euro per persoon voor ons land) nog behoorlijk achterophinkte, zijn onze Oosterburen ons in 2020 voorbijgestoken. Trouwens, in 2015 besteedde Duitsland slechts 58 euro per persoon.

Opvallend is met 49 euro per persoon de lage ranking van Frankrijk. Dit was echter niet altijd zo en is te verklaren door het feit dat de bouw van nieuwe hogesnelheidslijnen gedurende enige jaren werd opgeschort. Zo lag in 2015 het in Frankrijk geïnvesteerde bedrag per inwoner nog op 132. Enkele weken geleden besliste de Franse regering echter om haar hogesnelheidsnet verder uit te bouwen.

Infabel: “Ontvangen dotaties ontoereikend”

Zelf vindt Infrabel ‘de beschikbare middelen voor de instandhouding van het spoorwegnet momenteel ontoereikend: “Zonder een verhoging van de daarvoor voorziene dotaties zal het voor Infrabel onmogelijk zijn om het volledige spoornet op lange termijn in zijn huidige omvang en prestaties in stand te houden” stelt de infrastructuurbeheerder in haar jaarverslag 2020 (pag. 87, hfdst. 4: ‘Risico’s waaraan de onderneming is blootgesteld’).

De boost van 75 miljoen euro was volgens Infrabel ook hoogstnodig:

“Ook op het vlak van investeringen was het tijdens de besprekingen op eieren lopen. Zonder het krachtige signaal van de regering om het Boost-plan te ondersteunen en een bijkomende enveloppe van 75 miljoen euro toe te kennen aan de onderneming, hadden de gevolgen voor het spoornet dusdanig kunnen zijn dat een groot aantal berichten van tijdelijke snelheidsbeperking dienden te worden ingevoerd wegens de slechte staat van de infrastructuur, of zelfs bepaalde assets buiten dienst dienden te worden gesteld.”

Met het oog op een nieuw beheerscontract is Infrabel momenteel nog steeds in gesprek met de federale regering:

“Deze overeenkomst zal waarschijnlijk betrekking hebben op de periode 2023-2032. 2021 en 2022 zullen dus overgangsjaren zijn waarin bijzondere aandacht moet gaan naar de gevolgen van de uitgevoerde arbitrages om de
toekomst van de spoorwegen niet in het gedrang te brengen.”

Overstromingsschade

Foto: Infrabel

Een risico dat Infabel tijdens de redactie van haar jaarverslag 2020 niet kon inschatten, is de impact van het noodweer van een maand geleden op de toestand van het spoorwegnet. Een exact bedrag kan op deze overstromingsschade nog niet worden gekleefd, maar dat zou verschillende tientallen miljoen euro bedragen, iets wat gelet op het vorige, Infrabel onmogelijk met eigen middelen kan ophoesten. Op dit moment zijn trouwens nog niet alle onderbroken spoorlijnen opnieuw in dienst. Volgens de laatste stand van zaken is voorzien dat de spoorlijn tussen Gembloux en Ottignies om opnieuw in gebruik te worden genomen op 30 augustus (2021) en het spoorbaanvak tussen Nessonvaux en Pepinster op 1 september (2021). Voor het opnieuw in gebruik nemen van de sporen tussen Pepinser en Spa is het wachten tot 4 oktober (2021).

(*) Zie ook: Boost-plan 2021: Bijkomende spoorweginvesteringen

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.