Provinciaal platform TREFFIK bundelt West-Vlaamse initiatieven voor een duurzame bedrijfsmobiliteit

Foto: Treffik

Het Provinciaal Mobiliteitspunt West-Vlaanderen (PMP), het provinciaal platform voor duurzaam woon-werkverkeer, gaat voortaan als ‘Treffik’ door het leven. Met de nieuwe naam wordt meteen ook een nieuw aanbod gelanceerd voor bedrijven” luidt het in het persbericht dat werd verspreid nadat op donderdag 4 mei (2023) in Waregem tijdens een feestelijk startmoment de nieuwe naam voor het provinciaal platform werd onthuld. Een gelegenheid om de verschillende initiatieven in dat verband onder de aandacht te brengen maar ook om een nieuw aanbod voor bedrijven te lanceren.


Al sinds 2005 zet de Provincie West-Vlaanderen met het PMP in op duurzame bedrijfsmobiliteit. Na bijna 20 jaar wordt dit platform nu omgedoopt tot Treffik. De naam verwijst naar de verkeersstromen (traffic) en naar het ‘treffen’, de vele netwerkmomenten die de Provincie voor bedrijven organiseert. Treffik heeft immers een groot netwerk van West-Vlaamse bedrijven, mobiliteitspartners en overheden en weet hiermee vlot de weg om haar doelstellingen te verwezenlijken.

“Het loont om als werkgever duurzame mobiliteit aan te bieden”, zegt gedeputeerde voor mobiliteit, Jurgen Vanlerberghe. “Dat zal elke werkgever beamen, van de private sector, zorg tot openbare besturen. Van grote, internationale bedrijven, gemeenten, tot kleinschalige kmo’s. Duurzame mobiliteit is al lang geen geitenwollensokkenverhaal meer, en speelt een cruciale rol in de War for Talent. Zeker in de provincie West-Vlaanderen, waar de arbeidsmarkt heel krap is en bedrijven én openbare besturen zich wensen te profileren als aantrekkelijke werkgevers.“

Nieuw aanbod
Treffik heeft een gratis aanbod klaarstaan voor werkgevers die duurzame mobiliteit willen aanbieden. Helemaal nieuw in het aanbod zijn gratis opleidingen over veiliger woon-werkverkeer, de elektrificatie van vervoersmiddelen en loontechnische opleidingen. Het gaat bijvoorbeeld om een opleiding speedpedelecs met een praktijkgedeelte, hoe een werkgever fietsleasing kan implementeren of ondersteuning bieden bij de berekening van het totale kostenplaatje van een elektrische bedrijfsvloot.

Bestaand aanbod
Verder is er de mobiscan, een gratis mobiliteitsanalyse met heel wat kaart- en cijfermateriaal. Deze digitale tool toont werkgevers met een eenvoudige druk op de knop hoe het met de woon-werkmobiliteit van hun personeelsleden gesteld is, en wat er duurzamer kan.

Met de testkaravaan wil Treffik werknemers stimuleren om de auto minder te gebruiken en duurzamer naar het werk te pendelen. Dit door een grote vloot duurzame vervoermiddelen, met vooral heel veel speedpedelecs en elektrische fietsen, ter beschikking te stellen aan West-Vlaamse bedrijven.

Treffik is ook het eerstelijnscontact voor subsidiedossiers van het Pendelfonds. Daarmee kan er tot 50% subsidie verkregen worden voor de acties die het bedrijf onderneemt voor verduurzamen van het woon-werkverkeer van zijn werknemers.

Eenzijdige nadruk op elektrische fiets

Het valt niet te ontkennen dat de (elektrische) fiets een positieve invloed heeft op de bedrijfsmobiliteit. Maar vraag is of bij grote bedrijven, die dan nog het liefst zo dicht mogelijk bij en bij voorkeur zelfs naast autosnelwegen liggen, de elektrische fiets niet meer is dan een doekje voor het bloeden ? Zeker wanneer die bedrijven gelegen zijn op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn voor het openbaar vervoer, blijft de particuliere wagen heer en meester en blijven ruimteverslindende bedrijfsparkings een noodzaak.

Zoals gastspreker Kris Peeters (‘de andere’) terecht opmerkte zijn bv. elektrische wagens geen alternatief voor de files. Wanneer brandstofvoertuigen 1 op 1 worden vervangen door elektrische voertuigen, dan blijft de filedruk en het fileprobleem even groot. Enkel meer aandacht en financiële middelen voor openbaar vervoer en minder populaire maatregelen zoals rekeningrijden kunnen hier soelaas bieden.

Openbaar vervoer

Bij de hoofdzetel van het onderdelenbedrijf TVH in Waregem, waar de presentatie van Treffik plaats vond, komt slechts een handvol werknemers van de 2500 werknemers met de trein. Om die mensen een oplossing te bieden, wordt hen vanuit het bedrijf een deelfiets aangeboden om de 5 km van het station van Waregem naar de bedrijfspark langs de E17 te overbruggen. Een mooi initiatief dat helaas maar nauwelijks bijdraagt tot het verminderen van de filedruk.

Het blijft dan ook heel erg spijtig dat initiatieven zoals Treffik zich zo eenzijdig toespitsen op de elektrische fiets als zou die hèt ei van Columbus zijn en dat er niet meer ingezet wordt op het gebruik van het openbaar vervoer, waar er dan natuurlijk wel voor moet worden gezorgd dat dat openbaar vervoer aanwezig is en dat dit de industrieterreinen ontsluit.

Een provinciaal koepelinitiatief zoals Treffik zou bij het ontsluiten van (grote) industriezones meer gewicht in de schaal te kunnen werpen, bv. door te overleggen met de vervoerregio’s. Om concreet bij TVH in Waregem te blijven: op weekdagen is er om de twee uur (!) een buslijn 71 van het station naar de Gaverbeek, maar vandaar is het wel nog een kilometer of circa 12 minuten stappen tot aan het bedrijventerrein. En dan is nog niets gezegd over de vroegste en de laatste bus.

Zeker in Waregem waar een pak industrieparken zijn gegroepeerd langs de E17 (zone 1 ‘Flanders Field’, zone 2 ‘Vijverdam’, zones 3 en 4) moet zeker op de piekmomenten zoiets vlot te realiseren zijn.

Niet iedere werknemer beschikt in zijn omgeving over een station zodat het openbaar vervoer niet voor iedere werknemer een valabele oplossing is. Maar het aantal werknemers dat daarvoor bij TVH in aanmerking komt, moet toch op meer dan de vijf vingers van een hand te tellen zijn.

Een degelijk busaanbod naar industriezones in functie van de arbeidstijden zou dan ook een van de streefdoelen van Treffik kunnen zijn. Maar ook voor bezoekers die overdag op het bedrijventerrein met het openbaar vervoer willen, zijn er oplossingen. Al zal hier wel wat meer masseerwerk nodig zijn.

Industrieterrein Contern nabij de hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg

Een schoolvoorbeel is het industrieterrein van Contern, in vogelvlucht op nog geen 6 km ten oosten van Luxemburg-stad. Over de weg hooguit twee kilometer langer.

Daar werd bv. het spoorwegstation enkele jaren geleden enkele honderden meter verplaatst in de richting van het industrieterrein. Een autonoom navettebusje verzorgt daar sinds september 2018, weliswaar met onderbrekingen wegens COVID en wegens werkzaamheden, de laatste 900 meter tussen het stationnetje en het industrieterrein. Een gezamenlijk initiatief van autobusbedrijf Sales Lentz, het industrieterrein en de gemeente Contern. Daarnaast zijn er ook nog 4 reguliere buslijnen die op de hoofdweg langs het industrieterrein stoppen.

Het traject dat door het autonome busjes op het industrieterrein van Contern wordt afgelegd. Iets dergelijk zou ook mogelijk zijn voor de 4 Waregemse industrieterreinen langs de E17.

Belangrijkste minpunt is wel dat de wegcode in onder meer het Groothertogdom, maar bijvoorbeeld ook in ons land, nog geen dergelijke autonome busjes zonder begeleider toelaat. Nochtans zijn die voertuigen daar technologisch klaar voor. De noodzakelijke aanwezigheid van een begeleider zorgt dan ook dat de kosten voor het inzetten van deze autonome voertuigen onnodig oplopen waardoor nieuwe initiatieven traag van de grond komen.

In Contern rijden die autonome busjes echter niet de hele dag door. Wel op werkdagen van 6.30 tot 9.30 uur en van 16.00 tot 19.00 uur.

Elders vinden nog experimenten plaats waarbij dergelijke autonome busjes worden ingezet voor het afleveren van pakjes, al dan niet in combinatie met het vervoer van reizigers.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.