Personeel van VDL-Roeselare momenteel omgeschoold om nog dit jaar aan de slag te gaan in nieuwe fabriek voor elektrische bussen

Tekening: VDL

In Roeselaarse deelgemeente Beveren wordt sinds eind vorig jaar naarstig gebouwd aan de nieuwe busfabriek van VDL, waar over afzienbare tijd waar op een 8 ha groot terrein langs de Roeselaarse ring (R32) uitsluitend elektrische bussen zullen worden gebouwd. De werken zijn in die mate gevorderd dat de ruwbouw zo goed als af is. De productie zou nog tegen eind dit jaar van start moeten gaan. Overplaatsen van kantoren en herstelwerkplaats is voor een latere fase. Ondertussen worden er weliswaar nieuwe werknemers gerecruteerd, maar de bedoeling blijft om met zelfde aantal werknemers als voorheen een groter rendement te bereiken.

Volgens de oorspronkelijk planning hadden de werken voor de nieuwe fabriek reeds in het voorjaar van 2020 moeten starten en had omstreeks eind vorig jaar de productie in de nieuwe fabriek moeten zijn opgestart maar Covid-19 besliste daar anders over: de productie in de huidige fabriek diende 7 weken te worden onderbroken en door onzekerheden door de wereldwijde coronapandemie werden de plannen voor de nieuwe fabriek enige tijd on hold gezet.

Uiteindelijk werd in december 2021 gestart met de grondwerken voor de nieuwbouw.

Naar verwachting wordt de productie in de nieuwe fabriek nog eind dit jaar opgestart, wat enigszins vroeger is dan oorpronkelijk voorzien. Filip Malefason, Managing Director bij VDL Bus & Coach Belgium: “Het overplaatsen van de kantoren en de herstelwerkplaats is evenwel voor voor later“.

In tegenstellig met de huidige site is het nieuwe terrein 6 ha kleiner (8 ha tegenover 14 ha). Daarbij zal de productie worden geconcentreerd in een CO2-neutraal gebouw van 35.000 m² De productiehal meet 20.000 m² en zal een assemblagelijn in L-vorm” hebben. Omdat in de huidige fabriek de productie nog verspreid zit over verschillende hallen, zal er in de nieuwe fabriek veel effeciënter kunnen worden gewerkt. Jaarlijks moeten er 800 bussen van de band rollen.

Filip Malefason: “De ganse site heeft de ambitie om energie neutraal te zijn. We gaan met hetzelfde aantal mensen, meer bussen gaan produceren”.

Links: de huidige busfabriek vlakbij het centrum van deelgemeente Beveren. Daar rechts van de nieuwe site langs de R32

Er worden momenteel weliswaar nieuwe werknemers aangeworven (zowel hooggeschoold personeel -bachelor en master- als productiearbeiders, cfr. deze link). maar er komt met het vooruitzicht van de opening van de nieuwe fabriek geen nieuwe grotere aanwervingsronde. Filip Malefason: “De begeleiding van onze mensen naar een nieuw productie proces is momenteel volop aan de gang“.

De afgelopen 5 jaar nam de tewerkstelling bij VDL reeds met 5% toe waardoor er momenteel circa 650 werknemers aan de slag zijn. Deze worden allemaal omgeschoold om in de nieuwe fabriek aan de slag te kunnen. Buiten de vacatures die nu open staan zou er geen sprake zijn van nog bijkomende aanwervingen.

 De nieuwe VDL-busfabriek is strategisch gelegen langs de ring rond Roeselare (R32) en vlakbij een oprit van de A17/E403.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.