Ook in Nederland belangstelling voor het koppelen van bovenleidingsinstallaties van treinen (en trams?) aan laadpalen voor elektrische voertuigen

Infrabel plaatste eerder al windmolens langs haar spoorlijnen (c) Infrabel (Johan Dehon)

Nadat deze nieuwssite op 31 december van vorig jaar (2022) melding maakte van het feit dat de Belgische federale regering 2 miljoen euro veil heeft voor onder meer het ontwikkelen van een innovatieve oplossing waarbij overtollige bovenleidings-energie wordt ter beschikking gesteld van laadpalen voor elektrische voertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens, …)1, groeit ook in Nederland de belangstelling voor dit onderwerp. Een artikel van Sander van Vliet in de Nederlandse nieuwssite OV Pro2 inspireerde alvast Chris Stoffer, lid van de Tweede Kamer, tot het stellen van een parlementaire vraag. Benieuwd wat Rob Jetten, de Nederlandse minister van klimaat en energie, daarop te antwoorden heeft.

Waar in België het budget voor het ontwikkelen van deze toepassing afkomstig is van de minister van Mobiliteit, is in Nederland nog niet duidelijk waar het budget daarvoor moet worden gezocht. Eerst moeten namelijk nog enkele wettelijke belemmeringen uit te weg worden geruimd, klinkt het bij OV Pro: “De wet zou aangepast moeten worden om ervoor te zorgen dat vervoerders op een bepaalde manier toch elektriciteit mogen verkopen”.

Vandaar dat kamerlid Chris Stoffer aan zijn minister de vraag stelt of deze de analyse deelt dat de technische mogelijkheden er zijn, maar dat de energiewetgeving in de weg staat. Ook vraagt hij naar de  eventuele nadelen en bezwaren ten aanzien van het aanwijzen van vervoerders als energieleveranciers.

Daarop vraagt het kamerlid bij dit onderwerp naar de voornemens van de minister:

  • Is de minister van plan om in overleg met vervoerders, netbeheerders en andere betrokken partijen te bezien of en hoe genoemde mogelijkheden benut kunnen worden?
  • Is de minister van plan om vervoerders de mogelijkheid te geven om energie te verkopen aan derden en de Elektriciteitswet en/of andere wetgeving hierop aan te passen?

Heel erg benieuwd wat de antwoorden van de Nederlandse minister hier zijn.

1 31/12/2023: Ultieme wijziging aan beheerscontract van 2013 levert Infrabel 2 miljoen euro op voor ontwerpen van laadpalen die zijn verbonden met de bovenleiding van de treinen

2 30/01/2023: Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.