Nieuwe spoortunnel in Waalse Athus brengt Antwerpse haven (nog) dichter bij Frans Lotharingen

Met het op 21 augustus 2020 plaatsen van een 3.000 ton zware tunnelkoker onder de Avenue de l’Europe is in het Waalse Athus een belangrijke stap gezet bij de realisatie van een nieuw stukje spoorlijn van slechts 465 meter lang. Hierdoor kunnen vrachtcontainers die in de Antwerpse haven op de trein worden geladen via de dry port van Athus vlotter naar Frans Lotharingen worden gebracht.

De spoorverbinding ligt in het verlengde van de autoweg E44 en is bij Infrabel beter bekend als lijn 165/3. Met de komst ervan stijgt ook de capaciteit van de railvrachtcorridor naar de haven van Marseille en is de dry port van Athus niet langer een terminal, maar wel een internationale hub. Met de bouw van deze spoorverbinding werd gestart op 5 april 2019. De ingebruikname is voorzien voor augustus 2021.

De dry port van Athus behandelde in 2019 als grootste containeroverslagplaats van ons land 46.500 maritieme containers. Er was al een goede spoorontsluiting met het groothertogdom Luxemburg en met het Duitse Saarland, maar ondanks dat de dry port op minder dan een kilometer van de Franse grens ligt, moeten treinen naar Frankrijk vooralsnog omrijden via Luxemburg. Dit is een tijdrovend gegeven op een reeds verzadigd baanvak.

Tot dusver was de containerterminal van Athus gericht op de aan- en afvoer van containers tussen de haven van Antwerpen en het internationale hinterland van het drielandenpunt. In Antwerpen worden vanaf vijf havendokken (730, 869, 913, 1700 en 1742) de containers vanuit de schepen op rechtstreekse treinen naar Athus geladen.

Vanuit de andere Antwerpse havendokken, evenals vanuit de havens van Zeebrugge en Rotterdam worden de zeecontainers hetzij met vrachtwagens hetzij met binnenschepen naar deze vijf Antwerpse havendokken overgebracht.

In Athus vervoeren dan vrachtwagens of treinen deze containers naar hun eindbestemming in de Belgische provincie Luxemburg, het groothertogdom, het Duitse Saarland en het Franse Lotharingen. Vanzelfsprekend gebeurt hetzelfde in de tegenovergestelde richting. Vanuit Athus is er verbinding met de spoorlijnen richting de Middellandse Zee, de zogenaamde North Sea ­- Mediterranean Corridor.

Spoorlijnen aan de dry port van Athus
(cartografie: Duurzam Mobiel)

De nieuwe spoorverbinding van hoop en al 465 meter, zorgt dus ook voor een betere aansluiting met de goederencorridor naar de Middellandse Zee. Vanaf de zomer van 2021 moet de dry port vlotter treinverkeer van en naar de Franse Rhône-vallei toelaten. Volgens Infrabel reden in 2018 op de spooras Meuse -Athus 11.500 goederentreinen. Deze vertegenwoordigen 400.000 vrachtwagens.

Met de nieuwe spoorverbinding is een investering van 20,2 miljoen euro gemoeid. Zowel  Europa, de Belgische federale overheid, Wallonië, Infrabel als SNCF Réseau subsidiëren het project.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.