Nationale Hoge Raad Personen met Handicap afwijzend over beslissing om sommige digitale vervoerbewijzen goedkoper te maken dan papieren equivalent

Foto: moritz320 via Pixabay.com

In de marge van een persbericht over een nieuwe NMBS-app, waarmee onder meer vervoersbewijzen kunnen worden aangekocht, meldde het vervoerbedrijf dat sommige digitale producten goedkoper zijn dan hun papieren versie: “in deze nieuwe app zijn de Multi’s (Passen voor tien ritten) nu ook beschikbaar in een digitale versie, en dat aan een prijs die voordeliger is dan de papieren versie” staat er te lezen. 

De ‘Nationale Hoge Raad Personen met Handicap’ (NHRPH) gaat hier niet mee akkoord en verzet zich daar ook tegen. In haar advies 2021-02 van 20/01/2021 luidt het:

“De NHRPH verneemt dat de NMBS de papieren vervoersbewijzen in 2021 duurder maakt dan de digitale. Nochtans is de digitale kloof een realiteit voor veel personen met een handicap. Het is onaanvaardbaar dat deze kwetsbare groep meer moet betalen voor dezelfde reis omdat ze geen toegang tot het internet hebben. De NHRPH beschouwt dit als een discriminatie.”

De NHRPH verwijst ook naar een advies van het Raadgevend Comité van de Treinreizigers. Ook dit orgaan verzet zich tegen dat prijsverschil:

“Het Comité staat afwijzend ten opzichte van elke invoering van een prijsverschil van producten naargelang deze digitaal of in papieren versie zijn, aangezien dit de “digitale kloof” benadrukt. De keuze van de drager, “papier” versus “digitaal”, moet niet worden beïnvloed door de gehanteerde prijs.”

De NHRPH bracht zowel de heer Gilkinet, minister van Mobiliteit, mevrouw Lalieux, Minister belast met Personen met een Handicap evenals mevrouw Dutordoir, ceo van de NMBS daarvan op de hoogte.

Sluiting van stationsloketten

Ook betreurt de NHRPH de geplande sluiting van de loketten in 44 stations:

“Voor personen met een handicap, maar ook voor anderen, is het loket de plaats waar je behalve een vervoersbewijs ook informatie op mensenmaat kunt krijgen. De NHRPH vraagt dat de NMBS blijft werk maken van een dienstverlening die toegankelijk is voor iedereen.”

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.