Nantes is vanaf 31 augustus een grote zone 30

Foto: stad Nantes

De Franse stad Nantes wordt vanaf 31 augustus met uitzondering van enkele grote assen een grote zone 30. Deze maatregel moet het autoverkeer in de stad ontmoedigen, de leefbaarheid verhogen en de geluidsoverlast indijken. Ook de Franse hoofdstad Parijs broedt op plannen in die richting.

Op meer dan 80 procent van het stedelijke wegennet (ongeveer 600 kilometer) zal voortaan in de zesde stad van Frankrijk niet meer dan 30 kilometer per uur kunnen worden gereden. Uitzondering vormen enkele grote invalsassen, die eveneens een vlot openbaar vervoer moeten garanderen. Daar blijft de maximumsnelheid vastgelegd op 50 kilometer per uur. Nantes is een stad met exact dezelfde oppervlakte als Mechelen: 65,19 vierkante kilometer.

Kaart: OpenStreetMap

De maatregel is het logische gevolg van een een groot voetgangers- en fietsplan dat in mei van dit jaar werd gelanceerd. Deze maatregel moet het wandelen, fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer aangemoedigen.

Net zoals dat het geval was voor het voetgangers- en fietsersplan, worden de inwoners ook over het plan zone 30 bevraagd. Tot 15 oktober kunnen ze hun opmerkingen ovemraken via de communicatiewebsite van het Nantse stadsbestuur.

Nantes is niet de eerste Franse stad die het verkeer beperkt tot 30 kilometer per uur. Sinds 1 januari 2016 is in Grenoble een zelfde maatregel van kracht en omdat PS-burgemeester Anne Hidalgo sinds eind juni van dit jaar is herverkozen staat de Parijzenaars een zelfde maatregel te wachten. Een dergelijke zone 30 was namelijk expliciet opgenomen in de verkiezingsbeloften van de Parijse burgemeestser. Met deze maatregel is Hidalgo trouwens niet aan haar proefstuk toe.

Sinds 1 juli 2019 mogen van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 geen dieselvoertuigen de stad meer in. Uiteindelijk is het de bedoeling om vanaf 2024 alle dieselvoertuigen in de Parijse regio te verbieden. Tegen 2030 hoopt het grootstedelijk gebied van Parijs zelfs deze beperking uit te breiden tot alle benzinevoertuigen.

Deze maatregel klinkt trouwens drastischer dan hij in werkelijkheid is. Meer dan 60 procent van de Parijzenaars beschikt al langer dan vandaag niet meer over een eigen personenwagen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.