Minister Gilkinet: “Geen sprake van sluiting spoorlijnen, maar bijkomende inspanningen ongetwijfeld nog nodig”

Foto: Infrabel

“Voor minister Gilkinet is er geen sprake van sluiting van spoorlijnen. Bijkomende inspanningen zullen ongetwijfeld nog nodig zijn, gezien de huidige situatie voor de spoorwegmaatschappijen. En daar werkt minister Gilkinet ook aan, stap voor stap” liet Litte Frooninckx, woordvoerdster van minister Gilkinet weten als antwoord op onze vraag naar de financiering van het onderhoud van de spoorlijnen. In haar jaarverslagen luidde Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, namelijk herhaaldelijk de noodklok over het feit dat ze te weinig subsidie ontvangt om het spoorwegnet in goede vorm te houden. Herhaaldelijk besparingen tijdens de vorige legislaturen zetten de situatie ondertussen dermate op scherp dat Infrabel stelde vanaf 2024 spoorlijnen uit noodzaak te zullen moeten sluiten (*).

“Het klopt inderdaad dat het spoorwegnetwerk de voorbije jaren onvoldoende werd onderhouden en uitgebouwd. Zoals u weet, is er jarenlang gedesinvesteerd in het spoor. In het verleden werd er 210 miljoen euro aan structurele besparingen besloten door de regering- Di Rupo en 2 miljard euro aan besparingen die besloten werd de regering-MR/N-VA in 2014… met alle gevolgen vandien voor Infrabel en NMBS, voor hun werknemers en voor het netwerk. Bovendien is het voorbije jaar bijzonder moeilijk geweest voor de spoorwegondernemingen, gezien de coronacrisis” bevestigt Litte Frooninckx de eerdere noodkreten van Infrabel. “Minister Gilkinet vindt het belangrijk is om de spoorwegonderemingen te steunen in deze moeilijke coronatijd en hij is vast van overtuigd dat het nodig is om de tendens van desinvestering te keren.” voegt ze daar nog aan toe.

De woordvoerdster van de minister verwijst daarbij ook naar een studie van Deloitte waarin wordt gesteld dat elke euro die in het spoor wort geïnvesteerd, 3 euro “return on investment” terug naar de economie brengt. Litte Frooninckx: “Met deze regering mag en kan NMBS en Infrabel niet langer ingezet worden voor budgettaire aanpassingsvariabelen. In tegendeel: het spoor is een belangrijke hefboom voor de mobiliteit van de toekomst, voor het klimaat en voor toekomstgerichte jobs.  En dat gebeurt ook. Sinds het begin van de legislatuur wordt, bovenop de gewone dotatie, op initiatief van minister Gilkinet, tussen nu en 2024 een extra bedrag van 1,510 miljard euro in de Belgische spoorwegen toegewezen. Het gaat niet enkel om nieuwe projecten, maar ook om onderhoudsprojecten om het spoornet in betere staat te herstellen”.

Boost-plan

In het kader van het Boost-plan werd eerder 365 miljoen euro toegekend voor de modernisering, digitalisering en versterking van het netwerk. Daarvan moet 275 miljoen euro gaan naar de spoorinfrastructuur. Daaronder 95 miljoen euro voor het garanderen van de prestaties van het netwerk, dit door de achterstand bij de vernieuwingen weg te werken.

Bij de 250 miljoen euro die tijdens het recente begrotingzconclaaf werden voorzien voor de spoorwegen, is echter niets voorzien voor het onderhoud van de spoorlijnen. Deze dienen om de toegankelijkheid van de stations te verbeteren en onze ambities op het gebied van de modal shift voor goederen te financieren.

Litte Frooninckx bevestigt wel dat er nog bijkomende inspanningen nodig zijn om de achterstand in het spooronderhoud weg te weken. In haar jaarverslag van 2018 stelde Infrabel dat vergeleken met het gemiddelde over de periode 2016-2020, op jaarbasis gemiddeld een extra investeringsdotatie nodig is van 99 miljoen euro per jaar van 2018 tot 2022, 64 miljoen euro per jaar van 2023 tot 2027 en 113 miljoen euro per jaar van 2028 tot 2032.

Van die jaarlijkse 99 miljoen euro tussen 2018 en 2020 is alvast niets in huis gekomen, Bedragen die dan ook nog zullen moeten worden ingelopen. Voor dit jaar is er alvast de voorziene 95 miljoen euro maar het is duidelijk dat zowel de huidige federale regering als de toekomstige federale regeringen nog een flink tandje zullen moeten bijsteken.

(*) Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.