Magneettrein op conventioneel spoor: 700 meter lange testbaan en testvoertuig op ware grootte quasi bedrijfsklaar

Illustratie: Nevomo

Nadat in het eerste kwartaal van dit jaar het bedrijf Nevomo in het Poolse Nowa Sarzyna de sporen aanlegde voor Europa’s langste spoorlijn voor het testen van passieve magnetische levitatie, werd nu ook de nodige apparatuur geïnstalleerd voor het testen van onder meer de magnetische levitatie. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de stroomvoorziening en het eerste testvoertuig op ware grootte, dat is uitgerust met alle onderdelen die nodig zijn om de eerste proeven uit te voeren, werd vorige week afgeleverd zodat de tests nu ook effectief van start kunnen gaan. De 700 meter lange spoorbaan maakt het mogelijk spoorvoertuigen uitgerust met het MagRail-systeem, bij testsnelheden tot 160 km/uur op enkele mm boven traditionele sporen te laten zweven. MagRail is een systeem dat de link legt tussen conventioneel spoor en de toekomstige hyperloop.

MagRail maakt het inleggen van magneettreinen mogelijk op conventionele sporen die maar in beperkte mate moet worden omgebouwd. Maciej Kaczanowski, woordvoerder bij Nevomo:

“De MagRail technologie werd ontwikkeld om gemakkelijk, snel en kosteneffectief de capaciteit van bestaande spoorlijnen uit te breiden en te verbeteren en om de algemene efficiëntie van het spoorvervoersysteem te verbeteren. Het magneettreinsysteem biedt de mogelijkheid elektrische voertuigen te laten rijden op niet-geëlektrificeerde plaatsen, zoals terminals en havens waarbij het systeem in bestaande spoorwegsystemen kan worden geïntegreerd. Daardoor kan het traditionele railvervoersysteem een betere vrachtdynamiek krijgen, hogere beladingsgrenzen, grotere flexibiliteit, en de mogelijkheid om treinen automatisch te laten rijden zonder dat er nieuwe lijnen aangelegd hoeven te worden, zonder bovenleiding, en zonder menselijke fouten”.

Treinstellen bevinden zich op enkele mm boven het spoor en worden in hun juiste positie gehouden door de stabilisatiesystemen aan beide zijden van het voertuig. Deze werken samen met de levitatie- en stabilisatiebalken.

Om de technische en economische haalbaarheid van de implementatie van MagRail-technologie op bestaande spoorweginfrastructuur na te gaan werden memoranda of understanding afgesloten met Rete Ferroviaria Italiana (RFI), de Italiaanse beheerder van spoorweginfrastructuur en met de haven van Duisburg, Duitslands grootste binnenhaven.

Een van de doelstellingen van deze samenwerking met de Italiaanse beheerder van spoorinfrastructuur, is de full-scale pilot te testen op de RFI-testfaciliteit in Bologna San Donato.

Maar vooraleer daar aan toe te zijn, wordt het magnetische railvoertuig uitgetest op de nieuwe testbaan in Polen. De nieuwe 700 meter lange testbaan op de terreinen van het bedrijf CIECH Sarzyna in het Poolse Nowa Sarzyna, zal worden gebruikt voor het testen van magnetische levitatie, de werking van het voertuig en de infrastructuur, de werking van het aandrijfsysteem en de samenwerking tussen voertuig en infrastructuur.

Foto: Nevomo

In de eerste fase zullen proeven op het gebied van het aandrijfsysteem worden uitgevoerd. Daarnaast zal onderzoek worden gedaan naar de werking van verschillende onderdelen van het voertuigsysteem, waaronder vering bij lage snelheid, levitatie en stabilisatie, en boordelektronica.

Lukasz Mielczarek, mede-oprichter en Infrastructuurdirecteur bij Nevomo:

“We zijn erg blij dat we, ondanks moeilijkheden bij de aanvoer van belangrijke onderdelen van het MagRail-systeem, veroorzaakt door de verstoring van wereldwijde toeleveringsketens, voor het eind van de zomer klaar zijn met bijna alle noodzakelijke elementen van het systeem. We hebben zowel een volledig afgewerkte baaninfrastructuur klaar voor magnetische levitatie, als een testplatform op ware grootte. We leggen momenteel de laatste hand aan de stroomvoorziening van het systeem en we kunnen niet wachten om binnenkort met testen te beginnen”.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.