Luxemburgse stadtram wordt uitgebreid met sneltram naar industrie- en grensstadje Esch-sur-Alzette

Illustratie: Luxemburgs ministerie van Transport.

Het gaat hard met de Luxemburgse tram. Terwijl men nog volop aan het bouwen is aan de eerste tramlijn en er op 13 december eerstkomende een belangrijke uitbreiding van die eerste stadstramlijn in dienst wordt genomen, is men reeds volop aan het plannen voor een vervolg. Op de tekentafel: een sneltramlijn van Cloche d’Or, eindpunt van de stadstram, naar het industrie- en grensstadje Esch-sur-Alzette, ten Zuid-Westen van de hoofdstad. Tegelijkertijd wordt ook een tipje van de sluier opgelicht van een verdere uitbreiding van de stadstram. Volgens de huidige planning moet de streektram de wijk Alzette in Esch-sur-Alzette bereiken in 2028. De tweede fase, doorheen Esch-sur-Alzette en tot aan het gemeentehuis van de deelgemeente Belvaux , zou in 2035 klaar moeten zijn. Voor de verdere uitbreiding van de stadstram in Luxemburg-stad is echter nog geen datum geprikt.

Illustratie: Luxemburgs Ministerie van Transport

Gisteren (21 oktober 2020) presenteerde Luxemburgs mobiliteitsminister François Bausch het project voor een multimodale corridor tussen Luxemburg-Stad en het grens- en industriestadje Esch-sur-Alzette. De nieuwe tramlijn tussen de Luxemburgse wijk Cloche d’Or en het gemeentehuis van Belvaux wordt in totaal 17,5 km lang en zal 13 haltes tellen. Het volledige traject zal 26 minuten in beslag nemen.

Bedoeling is om in de spits elke 7 minuten een sneltram te laten rijden tussen de Cloche d’Or en de wijk Alzette in Esch-sur-Alzette. Dit traject zal 14 minuten in beslag nemen. Voorbij de wijk Alzette wordt tijdens de spits de frequentie teruggebracht tot een tram om het kwartier.

Over een afstand van 10 km komt er naast de reeds oververzadigde autosnelweg A4 een snelbaanvak waar de streektrams een maximumsnelheid van 100 km/uur zullen kunnen rijden. Naast de sneltramlijn komt er ook een fietspad. Op het snelbaanvak zelf komen er geen haltes.

Zowel het zuidwesten van de stad Luxemburg als de grensstreek ter hoogte van Esch-sur-Alzette zijn in volle bloei. De mobiliteit tussen Luxemburg-Stad en de zuidelijke regio zal dan ook in beide richtingen toenemen. “De ontwikkeling van ons land vereist een aantrekkelijk en efficiënt mobiliteitsaanbod tussen onze twee belangrijkste economische polen”, onderstreepte transportminister François Bausch.

Illustratie: Luxemburgs Ministerie van Transport

Er is ook een treinverbinding die Esch met de hoofdstad verbindt, maar die maakt een behoorlijke omweg terwijl het spoorwegstation zich ten zuiden van Esch bevindt en de spoorlijn zo goed als haar maximumcapaciteit heeft bereikt.

François Bausch heeft er alle vertrouwen in dat hij voor het einde van 2022 een ontwerp van financieringswet voor de bovengenoemde projecten zal kunnen indienen.

In de marge van de voorstelling van de streektram naar Alzette circuleerde ook een kaartje waarop ook een uitbreiding van de stadstram werd uitgetekend, maar meer info is daarover nog niet beschikbaar.

Hierna alvast een kaartje van eigen makelij waarop de uitbreiding van het stadsnet in detail staat uitgetekend:

Kaart: OpenStreetMap / Overlay: Duurzaam Mobiel
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.