Lineas onderzoekt spoor/truck hub langs E17 voor Minder Hinder rond Antwerpen

Foto: LINEAS

UPDATE 23-10-2020 – Spoorvrachtoperator Lineas en logistiek bedrijf Tabaknatie willen een verzamelpunt voor containers opzetten om het aantal vrachtwagenritten tijdens de Oosterweelwerken beter te spreiden. Beide bedrijven dienden bij het havenbestuur een voorstel in voor een hub waar transporteurs hun containers kunnen afzetten of oppikken en die dan verder te transporteren naar de haven tijdens de daluren. Op die manier kunnen er op jaarbasis zo’n 20 000 containers van de weg gehaald worden. De locatie van deze overslaghub moet nog worden bepaald. De shuttle zou in 2022 operationeel moeten zijn. Het initiatief komt er nadat Lantis en de Haven van Antwerpen in juni transportbedrijven opriepen een manier te vinden om het aantal vervoersstromen tijdens de spitsuren te verminderen.

Als grootste private spoorvrachtoperator in Europa zet Lineas in haar voorstel maximaal in op het spoor. Concreet wil het bedrijf een spoor/truck hub realiseren langs de E17 richting de haven. De containers worden overdag verzameld buiten Antwerpen en vervolgens rechtstreeks naar de Haven gebracht. Door een rechtstreekse spoorverbinding naar de diepzee-terminals kan dat zowel overdag als ’s nachts.

Lars Redeligx, CCO van Lineas. “Met deze spoor/truck hub willen we weer een oplossing in de markt zetten die onmiddellijk vrachtwagens uit de spits houdt om hun ladingen vervolgens zoveel mogelijk per spoor te vervoeren. Dit is zowel voor de mobiliteit als voor het klimaat een goede zaak: treinen stoten 9 keer minder CO2 en 8 keer minder fijnstof uit.”

Waar de spoor/truckhub precies zou komen wordt nog onderzocht. Momenteel lopen er twee pistes: in het Gentse havengebied of in de omgeving van Kortrijk. In Kortrijk zou dat dan de LAR zijn, een transportcentrum met 3 sporen tussen Kortrijk en de Franse grens.

Anderzijds gaat het in België niet zo goed met het goederentransport per spoor. Zo berichtte de krant De Tijd op 22 oktober dat in 2019 het goederenverkeer voor de tweede maal op rij daalde. Volgens cijfers van Infrabel werden in 2019 0,6% minder treinkilometers vervoer. Voor 2020 heeft Infrabel nog geen cijfers maar de terugval van de economie door de coronacrisis voorspelt niet veel goeds. Marktleider LINEAS van zijn kant liet weten dat de hele sector tijdens de lockdown een volumedaling van 40 % kende. Momenteel zou de sector 10 tot 15% onder zijn normale volumes zitten. Maar in 2019 kende de spoorvervoerder wel een groei van 5%.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.