Lijn B van volautomatische metro van Rennes eindelijk in dienst

Foto: Métropole de Rennes

Het is er eindelijk van gekomen. Met bijna twee jaar vertraging werd vandaag, 20/09/2022, de tweede lijn van de automatische metro van Rennes, geopend. Opening die oorspronkelijk voorzien was voor 21/12/2020 maar die sindsdien herhaaldelijk diende te worden uitgesteld. Voor de tweede metrolijn kwam er bij Siemens een offerteaanvraag op 2 oktober 2008 waarbij eind 2010 een beslissing viel over het gewenste systeem, nl. de CITYVAL. Dit systeem werd verkozen boven twee alternatieve systemen, nl. de voor de eerste lijn gebruikte SIEMENS SAS en de LIM van Bombardier. Deze Cityval is uitgerust met Siemens’ best-in-class automatiseringssysteem ‘Communications Based Train Control’ (CBTC), dat door een verhoogde automatisering en een constante bewaking van het netwerk het hoogste niveau van veiligheid moet garanderen.

Rennes beschikt reeds sinds 15 maart 2002 over een eerste 9,4 km lange eerste volautomatische metrolijn. Met circa 206.000 inwoners was Rennes was toen de kleinste stad ter wereld met een metrolijn. Het is echter niet de Franse stad met de eerste automatische metrolijn. Het Noord-Franse Lille was Rennes daar namelijk in voor. In Rijsel heeft men namelijk al sinds 25 april 1983 een eerste volautomatsiche metro.

Met de tweede volautomatische metrolijn, komen daar nu 14 km spoor bij waarvan 8,6 km ondertunneld en 2,4 km viaduct. Ook werd 2,4 km uitgegraven in sleuven die daarna werden overdekt. Deze tweede metrolijn heeft daarbij circa 1,342 miljard euro gekost.

In totaal werden 25 tweeledige metrostellen aangekocht waarvan er dagelijks 21 worden ingezet. Tussen twee treinstellen is er een interval van net iets meer dan 2 minuten. Naar verwachting zal de nieuwe metrolijn instaan voor 100.000 dagelijkse verplaatsingen. Met beide metrolijnen zal driekwart van de inwoners van Rennes over een metrostation beschikken op minder dan 10 minuten loopafstand. Wanneer nodig kan in de toekomst de capaciteit van de nieuwe metrolijn nog worden vergroott door een derde rijtuig aan de metrostellen toe te voegen.

Tijdens de vergadering van de mandatarissen van de metropool op 28/04/2022 uitte Nathalie Appéré, burgemeester van Rennes en voorzitter van de metropool haar ongenoegen over het onvermogen van constructeur Siemens om de door zichzelf opgelegde deadlines te halen. Nu kan iedereen opgelucht adem halen met de wetenschap dat een nieuw hoofstuk in de metrogeschiedenis van Rennes van start is gegaan.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.