Komt de automatisch rijdende trein België binnen via de achterdeur ?

Illustratie: Alstom/CFL

Komt de eerste automatisch rijdende trein ons land binnen via de achterdeur, te verstaan via het Luxemburgse spoorwegnet ? Dat is de vraag die kan worden gesteld bij een wat cryptische post vanuit de Benelux-communicatiedienst van treinconstructeur en technologiebedrijf Alstom op het sociale netwerk LinkedIn. Blijkt dat een door de Luxemburgse nationale spoorwegmaatschappij CFL aangekocht nieuwe type treinmaterieel, de CoradiaStream High Capacity, momenteel wordt uitgetest op het Belgishe spoorwegnet. Op zichzelf geen spectaculair nieuws, ware het niet dat de 34 nieuwe Coradia-treinen die door CFL zijn aangekocht, zijn uitgerust met een automatisch treinbedieningssysteem van het niveau GoA 2, waarvoor nog altijd de aanwezigheid van de treinbestuurder vereist is.

Infrastructuurbeheerder Infrabel bevestigt dat bij haar een homologatiedossier is ingediend “waarvoor er verschillende proeven gebeuren, die ook ETCS impliceren”. Het is echter ‘Certifer Belgorail’ dat de testritten uitvoert. Maar deze tests houden vooralsnog geen ‘Automatic Train Operation’ (ATO, het rijden met de automatische piloot) in. Wel zou het betekenen dat het de bedoeling is om met dat Luxemburgse treinmaterieel op Belgische spoorlijnen te rijden.

Jo Cornu

In 2016, had voormalig NMBS-CEO Jo Cornu de ambitie had om tegen 2020 – 2021 met automatische treinen te gaan rijden, maar dat deze plannen leken een stille dood gestorven.

Toen we in oktober van vorig jaar de NMBS vroegen wat haar ambities waren op het vlak van automatisch rijdende treinen, antwoordde ze dat ze wel degelijk bezig is met het voorbereiden van ATO: “Het project ATO (“Automatic Train Operation”) loopt nog steeds. Het is een systeem dat onder supervisie van de treinbestuurder de optimale rem- en optrekcurves uittekent, wat de vlotheid en dus capaciteit van het verkeer ten goede komt. Het gaat wel niet om een automatisch rijdende trein, d.w.z. zonder treinbestuurder”.

Blijkbaar ligt het onderwerp bij de NMBS heel gevoelig want vandaag kan of wenst onze nationale spoorwegmaatschappij daar niets aan toe te voegen.

Vooralsnog is het deze redactie niet bekend waar de testritten met de nieuwe Luxemburgse Coradia-treinen plaatsvinden. Maar omdat er op de spoorlijn tussen Namen en de Luxemburgse grens nog helemaal geen ETCS is uitgerold en dit tot dusver maar op een eerder beperkte strook het geval is op de spoorverbinding Luik – Luxemburgse grens, behoort ATO op deze treinsporen niet tot de mogelijkheden. ETCS is noodzakelijk om ATO te kunen invoeren.

Tegen 2025 moet echter de volledige spoorlijn Brussel – Namen – Luxemburg zijn uitgerust met ETCS zodat tegen dan zeker ATO op deze spoorlijn tot de mogelijkheden behoort. Op de spoorverbinding Luik – Gouvy – Luxemburg komt er echter grotendeels een vereenvoudigde ETCS-versie, nl. ETCS 1 Limited Supervision, die geen ATO toelaat. Het opschalen naar een ETCS-versie die wel ATO toelaat, is voor nà 2025.

De uitrol van ETCS horizon 2025 (kaart: Infrabel)

Conclusie

De Luxemburgse dubbeldekstreinstellen die nu worden uitgetest op het Belgische spoorwegnet, zijn vooral bedoeld om meer reizigerscapaciteit te creëren in het Groothertogdom maar zullen ook kunnen worden ingezet op de treinverbindingen vanuit Luxemburg naar ons land. In eerste instantie echter zonder dat er sprake is van ATO. Tegen 2025 komt er mogelijks wel ATO op de spoorverbinding tussen Brussel en Luxemburg.

In hoeverre de NMBS van plan is om ATO in te voeren op andere spoorlijnen van ons land, is tot dusver een open vraag. Onze nationale spoorwegexploitant is momenteel weliswaar bezig om al haar treinstellen aan te passen aan ETCS 2. Een opwaardering tot ATO lijkt vooralsnog nog niet voorzien.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.