Heropening spoorlijn Hamont – Weert: Nederlandse regering blijft om de hete brij heen draaien

Foto: Arcadis-document "Hamont - Weert / Studie elektrificatie reizigersvervoer"

Nadat op 09/06/2022 door parlementsleden in de Nederlandse Tweede Kamer werd aangedrongen om snel stappen te ondernemen voor de realisatie van een aantal grensoverschrijdende lijnen, meldde de Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur dat ze daar nog dit najaar, in overleg met de provincie Nederlans-Limburg, wil over beslissen(*). Uit de commissievergadering die vorige donderdag (15/09/2022) plaats vond, blijkt echter dat een beslissing nog niet voor direct is. Er komt eerst nog een nieuwe studie en verder engageerde de staatssecretaris zich om een werkbezoek aan de regio te brengen en in gesprek te gaan met de verschillende regionale stakeholders.

Tijdens dat debat op 09/06/2022 riep kamerlid Fahid Minas op om eindelijk eens stappen te ondernemen voor de realisatie van een aantal grensoverschrijdende lijnen: “De Tweede Kamer neemt steeds moties aan vóór grensoverschrijdende verbindingen maar die verdwijnen in onderzoek en analyses. Daar moet een einde aan komen” zei hij daarover. Hij stelde voor om een actieplan op te zetten zodat snel een beslissende stap zou kunen worden gezet.

Maar dat is net wat vooralsnog niet gebeurt: nadat de parlementsleden van de kamercommissie, samen met hun Belgische evenknieën, dit voorjaar een werkbezoek aan de regio brachten, engageert de staatssecretaris zich om zelf ook een werkbezoek aan de regio te brengen en in gesprek te treden met de verschillende stakeholders. De voorbereidingen voor het bezoek zijn al in gang gezet.

Volgens sommige bronnen zou het dan ook nog tot 2024 duren vooraleer een beslissing in dit dossier wordt genomen. Eerst moet tegen 2023 duidelijk worden wat de preciese kostprijs van die heropening is.

Bij de belangenvereniging vTv, die partijen van beide zijden van de grens verenigt, was men er aanvankelijk nog niet uit of de insteek van de Nederlandse staatssecretaris betekende dat de Nederlandse regering het dossier nog niet helemaal loslaat dan wel de heropening wil begraven in nieuwe studies?  De Vereniging die bij het debat nadrukkelijk aanwezig was, is echter na de handreiking van de Staatssecretaris om zelf ter plaatse de mogelijkheden en onmogelijkheden te bezien een stuk positiever gestemd.

Feit is dat er sinds dit voorjaar niets verder met het dossier werd gedaan en dat men ter plaatse rond de hete brij blijft dansen. Maar een nieuwe studie betekent ook dat de kosten die werden genoemd in een eerder door de Nederlandse infrastructuurbeheerder ProRail bestelde studie, in vraag worden gesteld.

Deze eerdere kosten-batenanalyse draaide negatief uit omdat niet altijd de juiste keuzes werden gemaakt en omdat een aantal kosten die maar onrechtstreeks verband hielden met de heropening van de spoorlijn, op de kap van de heropening van de spoorlijn werd geschoven. Zoals een nieuwe, bredere brug over de Zuid-Willemsvaart nabij Weert, die voor de heropenig van de spoorlijn Hamont – Weert niet strikt noodzakelijk is. Ook is er het dure een weinig reizigersvriendelijke ‘zijperron’ waarvoor in het station van Weert een verlengde onderdoorgang noodzakelijk is. Een goedkopere en reizigersvriendelijke oplossing zou er in bestaan de bestaande perroncapaciteit in het station van Weert te vergroten door het bestaande perron 3 te verlengen en in te delen in 3 in plaats van in 2 segmenten.

Het zijn dan ook de alternatieven voor deze betwiste kosten waar men de staatssecretatis tijdens haar werkbezoek wil op wijzen.

Anderzijds is de Nederlandse provincie Limburg niet de enige regio die met een verlanglijstje bij de nationale Nederlandse regering aanklopt. Ook andere Nederlandse regio’s moeten kunnen rekenen op een deel van de nationale koek. Een en ander is dan ook een kwestie van keuzes maken en prioriteiten leggen. De Nederlandse staatssecretaris betoogde dan ook herhaaldelijk dat elke euro maar 1 x kan worden uitgegeven.

Voor Parlementslid Caroline Van der Plas is het echter ook een kwestie van iets al dan niet ook daadwerkelijk te willen. Zij legde het verband met de Nederlandse beslissing van begin dit jaar om voor 150 miljoen euro het schilderij ‘De Vaandeldrager’ van Rembrandt aan te kopen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.