Futuristisch ogende e-bus ‘APTIS’ toert van 13/03 tot 07/04 door Vlaanderen

Foto: Alstom

In de loop van vandaag (12/03/2021) komt vanuit Straatsburg een exemplaar van de futuristisch ogende e-bus APTIS van constructeur Alstom aan in de stelplaats van busexploitant De Decker – Van Riet in Londerzeel. Vanaf morgen 13/04 toert hij dan door Vlaanderen om verschillende particuliere busbedrijven te laten kennis maken met het paradepaardje waarmee de transportconstructeur Alstom-zich ook op de busmarkt waagt.

Tijdens deze tournee zal de APTIS onder meer te zien zijn tijdens testritten in de volgende steden: Antwerpen, Brussel, Dendermonde, Leuven, Hasselt, Roeselare, Brugge en Kortrijk. Tussenin bieden 3 busexploitanten (De Decker-VanRiet, HANSEA en Coach Partners) deze vol-elektrische batterijbus onderdak.

Ontworpen voor steden

Bedoeling is dat de busexploitanten met de bus kunnen kennis maken in dagdagelijkse verkeerssituaties, in het bijzonder deze die bij de chauffeurs bekend staan als minder vlot. Zo zal in Brussel de wendbaarheid worden uitgetest bij enkele als moeilijk gekende bochten. Een van de troeven van deze bus is namelijk zijn extreme wendbaarheid waarbij de draaicirkel 25% kleiner is dan deze van een traditionele bus. Het is ook een eigenschap die in het bijzonder goed van pas komt op rotondes met een kleinere diameter en bij bushaltes.

Ze laat toe dat de bus naadloos aanmeert aan de bushalte. Daarbij is ook minder parkeerruimte nodig zodat er twee autolengtes meer overblijven voor overige voertuigen, wat voor steden met een grote parkeerdruk een argument kan zijn. Omdat de bus kan knielen en tot tegen de borduursteen kan halteren, is de bus ook beter toegankelijk voor alle passagiers.

Maar ook zijn vlotte toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit, waarbij de oprijhelling kan worden bediend vanuit de bestuurderspost, is een pluspunt. De bus is uitgerust met ofwel 2 ofwel 3 dubbele deuren wat een snel in- en uitstappen moet garanderen. En voor zover ze niet worden overplakt met publiciteit, zullen de passagiers ook de panoramische ramen (voor, achter en over de hele lengte van de bus) weten te appreciëren. Zo is er in vergelijking met een traditionele bus 20% meer raamoppervlak.

De bus wordt nu reeds met succes ingezet in diverse steden in Frankrijk (o.m. Parijs, Grenoble, Toulon, La Rochelle, Tarbes, Straatsburg) en Aranjuez in Spanje.

Het initiatief kadert in het EmissieArme Bussen-project (EAB) van de Beroepsvereniging van Autobus- en Autocarondernemers en de BusWorld Foundation. Het project geniet overigens ook de steun van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

Het EAB-project heeft als doel de private busbedrijven te sensibiliseren en te informeren over de nieuwste ontwikkelingen inzake elektrische bussen en laadinfrastructuur. Zo worden deze ondernemingen optimaal begeleid naar een vergroening van de Vlaamse busvloot, zoals ook vooropgesteld door de Vlaamse overheid.

Vanaf het begin ontworpen voor elektromobiliteit
De Aptis is niet zomaar een “geëlektrificeerd” voertuig, maar werd van bij het begin ontworpen als een nieuw voertuig dat de toekomstige uitdagingen van de stedelijke mobiliteit aankan, dankzij de jarenlange ervaring van Alstom met elektrische voertuigen. Deze expertise wordt geïllustreerd door op het dak gemonteerde elektrische batterijen die ’s nachts in het depot kunnen worden opgeladen en zo een volledige dag autonomie bieden tijdens het gebruik. Ze kunnen ook in 5 minuten worden opgeladen aan het eind van elke lijn, of zelfs opportunistisch bij bushaltes met behulp van de beproefde SRS-snellaadtechnologie van Alstom, technologie die bv. ook wordt toegepast bij de nieuwe draadloze tramlijnen van Nice.

Aandacht voor kosten
Alles in Aptis is ontworpen met het oog op de totale eigendomskosten. De voertuigen zijn gebaseerd op de degelijkheid van Alstom’s Citadis trams en hebben een geplande levensduur van 20 jaar. Ze profiteren van lagere onderhoudskosten, dankzij het gemakkelijk toegankelijke stroomsysteem op het dak en slechts vier banden in plaats van zes op conventionele bussen. In totaal kost een Aptis ongeveer evenveel als een dieselbus, maar hij heeft een langere levensduur en biedt een schonere, modernere en toegankelijkere aanpak.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.