Europese Commissie steunt 10 proefprojecten voor grensoverschrijdende treinverbindingen

De Europese Commissie heeft de 10 proefprojecten bekendgemaakt die zij zal steunen om nieuwe spoorwegdiensten tot stand te brengen of bestaande diensten te verbeteren. Bedoeling is om de grensoverschrijdende spoorwegverbindingen in de EU te verbeteren door ze sneller, frequenter en betaalbaarder te maken en een duurzamere vorm van internationaal reizen aan te bieden.

De voorstellen zijn ingediend door de spoorwegsector en de betrokken autoriteiten als reactie op het in december 2021 aangenomen actieplan van de Europese Commissie om het langeafstands- en grensoverschrijdende passagiersvervoer per spoor te stimuleren.

In het actieplan worden belemmeringen genoemd die de invoering en exploitatie van grensoverschrijdende passagiersdiensten per spoor in de weg staan, alsmede maatregelen om deze aan te pakken. Een van deze maatregelen zijn de aangekondigde proefdiensten, die spoorwegexploitanten en -autoriteiten zullen helpen om met de steun van de Commissie de resterende belemmeringen in de praktijk weg te werken. De Commissie zal nu de initiatiefnemers van de 10 geselecteerde voorstellen uitnodigen hun projecten te lanceren.

Europees commissaris voor vervoer Adina Vălean: “Terwijl de vraag naar groene mobiliteit groeit, moet de spoorwegmarkt veel beter en sneller reageren, vooral voor lange en grensoverschrijdende trajecten. Daarom wil de Europese Commissie spoorwegondernemingen nu helpen nieuwe internationale treinverbindingen tot stand te brengen – overdag en ’s nachts – door de vele belemmeringen voor grensoverschrijdend spoorvervoer weg te werken. Ik kijk ernaar uit om met de spoorwegsector samen te werken om van deze 10 proefprojecten een succes te maken en om nog vele andere te inspireren.”

Na een zorgvuldige evaluatie heeft de Commissie de volgende voorstellen voor grensoverschrijdende proefdiensten geselecteerd, in volgorde van de geplande aanvangsdatum:

  • Hongaars ministerie van Vervoer, nieuwe diensten die Hongarije, Oostenrijk en West-Roemenië met elkaar verbinden.
  • Verbinding Duitsland – Denemarken – Zweden, met deelname van SJ (nieuwe nachttrein Stockholm – Kopenhagen – Berlijn en dagtrein Hamburg – Göteborg (en mogelijk Oslo, in samenwerking met DSB en DB), Snälltaget (verbeterde nachttrein Stockholm – Kopenhagen – Berlijn), České dráhy (nieuwe dienst Praag – Berlijn – Kopenhagen, in samenwerking met DB en DSB) en Flixtrain (nieuwe dienst Leipzig – Berlijn – Kopenhagen – Stockholm).
  • Midnight Trains, nieuwe nachttreinen Parijs – Milaan – Venetië.
  • Flixtrain, nieuwe dienst München – Zürich.
  • WESTbahn, nieuwe dienst München – Wenen – Boedapest, uitbreiding van bestaande dienst.
  • Nederlandse Spoorwegen, verbetering van de bestaande dienst Amsterdam – Londen, in samenwerking met Eurostar.
  • European Sleeper, nieuwe nachttrein Amsterdam – Barcelona.
  • Ferrovie dello Stato Italiane /Deutsche Bahn, nieuwe diensten Rome – München en Milaan – München.
  • ILSA, nieuwe diensten Lissabon – A Coruña en Lissabon – Madrid.
  • Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, nieuwe verbindingen tussen Catalonië en Zuid-Frankrijk.

Bronnen:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.