Efficiëntere last mile van pakjesbezorging kan tot 50 % kilometerbesparing opleveren

Foto: Markus Winkler via Pixabay

In Vlaamse steden kan de last mile van pakjesleveringen [(Business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C)] een stuk efficiënter door het consolideren van goederenstromen via Urban Distributions Centers (UDC) aan de rand van de stad of een netwerk van microhubs in de stad zelf. Het aantal gereden kilometers neemt af en vooral voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit levert het een duidelijke kostenbesparing op. Dat blijkt uit de resultaten van het grootse project R!sult, dat het Vlaams Instituut voor de Logistich (VIL) samen met zes steden en 22 bedrijven uitwerkte.

Stadsdistributie is in volle ontwikkeling. Onze steden krijgen dagelijks grote goederenstromen te verwerken en dat heeft een flinke impact op de leefbaarheid. Veel experimenten en proefprojecten om daar iets aan te doen focussen echter vooral op lokale problemen en bouwen niet verder op bestaande inzichten.

Door het ontwikkelen van een uitgewerkt logistiek procesmodel dat breed toepasbaar is in verschillende steden, brengt het R!sult-project daar verandering In de steden Gent en Mechelen is de uitrol van het project reeds begonnen.

Leveringen consolideren in UDC’s en microhubs

Uit het project kan als belangrijke conclusie getrokken worden dat – met uitzondering van de stad Antwerpen – één UDC voldoende is om de stad te bevoorraden. De locatie van het UDC is daarbij belangrijk, liefst nabij belangrijke en goed bereikbare invalswegen waarlangs veel binnenkomend verkeer zijn weg naar de stad vindt, om extra kilometers naar het UDC uit te sparen. De variant van een netwerk van microhubs i.p.v. een UDC is eveneens een interessante piste, maar heeft een ietwat hoger prijskaartje.

Een argument pro is wel dat het netwerk van microhubs beter toelaat in te zetten op cargofietsen gezien de betere spreiding van de microhubs en kleinere afstanden.

Tot 50 % minder kilometers in de stad

Voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit in de stad is het model van een UDC zeer geschikt. Ten opzichte van het huidige aanlevermodel gaan de berekende kosten van kostenneutraal tot besparingen van 30 %. Door een betere consolidatie van de last mile zijn gemiddeld kilometerbesparingen mogelijk van 30-50 %. De interessante mix van deelnemende bedrijven en steden zorgde voor een constructieve samenwerking doorheen het project.

Foto: Planet Fox via Pixabay

Filip Goossens, CEO van ON TIME Logistics: “Het R!SULT project vormde een basis om te brainstormen over duurzame stadsdistributie, geïnspireerd door 96 voorbeelden uit het buitenland. Deze voorbeelden werden geanalyseerd op duurzaamheid en economische realiteit. Ze zorgden voor interessante debatten die leiden naar nieuwe vormen van samenwerking en een slimmere stadslogistiek. Voor ON TIME leverde dit project een grote meerwaarde. Enerzijds om ons duurzaam stadsnetwerk in Antwerpen verder te optimaliseren en open te stellen voor andere marktpartijen. Anderzijds om toekomstige oplossingen te onderzoeken voor steden waar onze afleverdensiteit minder groot is.”

Ondersteunend beleid

Ondersteunend stadsbeleid noodzakelijk Om tot een succesvolle langere termijn implementatie van het R!sult-model te komen hebben steden een belangrijke rol te spelen in de transitie naar een meer duurzame en groene belevering van de stad, zowel door het uitstippelen van beleid als door het tijdelijk ondersteunen van nieuwe initiatieven. De markt is vragende partij naar zoveel mogelijk lange termijnbeleid dat zoveel mogelijk uniform is binnen de verschillende steden.

Privaat-publieke overlegstructuren kunnen resulteren in convenanten waarin deze afspraken worden vastgelegd. Van het Vlaamse niveau mag in de toekomst een meer coördinerende en sturende rolinvulling verwacht worden naar analogie met Nederland.

Samenwerking en kennisdeling, waar competitie het toelaat, is het magische recept voor verdere ontwikkeling om te voorkomen dat experimenten telkens opnieuw door eenzelfde leerproces dienen te gaan.

Volgende steden en bedrijven werken mee aan dit project:

Steden: Antwerpen, Brugge, Gent, Sint-Niklaas en Sint-Truiden

Bedrijven: ACP, BME, , Cargo Velo, Citydepot, Colruyt, Geosquare, DHL International, Etheclo, Futurelab (bpost), , GLS, Goodman, Stad Mechelen, Montea, ON TIME Logistics, OOVelo (Fietskoerier De Nil), PostNL, Proximus, Smartship, Tengu, Trimble, WDP, Weerts Supply Chain en Zetes.

Het project geniet verder de steun het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.