Eco-taks van 60 euro per personenwagen: vervuilende ferry’s naar Corsica doorn in het oog van de burgemeester van Nice

Eigen foto

“Vandaag is een veerboot tussen Nice en Corsica goed voor één ton CO2-uitstoot per overtocht, plus één ton CO2 tijdens het in- en uitladen van auto’s. Dat is twee ton. Kunnen we zo doorgaan? Ik zeg nee. De vervuiler betaalt, het zal een koolstofheffing van 60 euro zijn voor de voertuigen die de veerboot zullen blijven nemen”. Met deze aankondiging zette Christian Estrori, de burgemeester van Nice op 14 september (2021) de toon. Niet verwonderlijk dat deze aankondiging in sommige kringen kwaad bloed zet. Bewoners in de omgeving van de haven van Nice juichen de maatregel dan weer toe. Nochtans blijken 40% van de reizigers die in Nice op de ferry aan boord gaan, afkomstig van Nice zelf.

Een eenduidige prijs kleven op een overtocht van Nice naar het Corsicaanse Bastia is niet mogelijk. Net zoals we dat bij andere vervoermiddelen kennen, schommelt de prijs heel erg in functie van de reserveringsdatum en de drukte van het moment. Maar om toch een idee te geven: wie bv. op woendsdag 29 september (2021) met een personenwagen en twee volwassenen in Nice wil inschepen op de middagafvaart van 12.30 uur, betaalt daarvoor 98,85 euro. Een eco-supplement van 60 euro voor een personenwagen, doet het prijskaartje dan ook aardig aantikken.

Nice is echter niet de enige badplaats aan de Middellandse Zee waar men de ferry naar Corsica kan nemen. Niemand zal akkoord gaan om 60 euro meer te betalen dan in een andere haven”, stelt Nicolas Plumion, voorzitter van ‘Union Maritime 06’, een belangengroep van de regionale martime sector. ‘Corsica Ferries’ is momenteel nog de enige ferryrederij die aanmeert in de haven van Nice en Nicolas Plumion acht het niet uitgesloten dat bij een toepassing van de ecotakst ook deze rederij de haven van Nice links zal laten liggen. Ook Pierre Matteï, CEO van Corsica Ferries betwijfelt bij invoering van deze CO-takst de verdere rendabiliteit van de ferryverbinding.

Eerder al stopte de rederij Corsica Lena reeds haar overtochten naar Corsica terwijl een initiatief van Moby Lines maar een kort leven was beschoren.

Liever een elitaire jachthaven ?

Het is maar de vraag of de burgemeester van Nice dit wel zo erg zou vinden. En al wordt het niet met zoveel woorden gezegd, het lijkt of hij wil op aansturen op het afschaffen van de veerverbinding. Daarbij wordt de grens tussen wegpestbelasting en milieubelasting wel heel dun. Hij wil zijn maritieme infrastructuur in het hart van de stad Nice namelijk een nieuwe koers laten varen. Hij wil er een ‘voorbeeldige haven’ van maken in termen van ecologische transitie en hiervoor handelen op basis van de belangrijkste bronen van vervuiling die de haven genereert, zeg maar de ferry’s. De burgemeester van Nice vindt het in elk geval niet langer aanvaardbaar dat de inwoners van Nice de milieukost van de ferry’s moeten dragen. De nog meer landinwaarts gelegen jachthaven is daarbij alvast een minder grote doorn in het oog van de burgemeester, waarbij de indruk ontstaat dat hij het elitaire karakter van zijn haven wat wil opkrikken.

Ook wordt het verbazingwekkend genoemd dat deze ecologische sanctie van toepassing is op de voertuigen die aan boord gaan en niet op het schip dat ze vervoert. Volgens ‘France Nature Environnement’, de federatie van Franse milieu-oganisaties, vervuilen de schepen die de Middellandse Zee oversteken namelijk 5 tot 10 keer meer dan het hele Europese wagenpark.

Uitstoot afkomstig van zowel boten zelf als van in- en uitschepende voertuigen

Eigen foto

De in de haven van Nice door de ferry’s gegenereerde uitstoot is tweevoudig. Er is niet alleen de uitstoot bij het binnen- en buitenvaren van de haven. Ook tijdens het aanmeren blijven de dieselmotoren van de ferry’s draaien om de schepen te blijven voorzien van elektriciteit. Daarnaast veroorzaken ook de vracht- en personenwagens die in- en uitschepen nog een pak uitstoot. Daarenboven bevindt de haven van Nice zich in een kleine baai vlakbij het centrum van de stad, waardoor de vervuiling en overlast zich op een beperkte oppervlakte concentreert.

Anderzijds werden door de stad Nice eerder al maatregelen genomen om de uitstoot van de ferry’s te verminderen. De veerboten mogen er namelijk alleen gebruik maken van een zwavelgehalte van 0,1% waar de Europese norm 0,5% is. Anderzijds wordt niets meer gehoord van eerdere plannen om de kade(s) te voorzien van van aansluitingspunten voor het aftappen van walstroom. Dit zou namelijk maar een relatief beperkte aanpassing van de schepen vergen. Bij het voorzien van walstroom zouden de schepen gedurende tijd dat ze aanmeren, hun dieselmotoren kunnen stil leggen.

Luchthaven

Het blijft verder verbazen dat de burgemeester van Nice zijn pijlen eenzijdig richt op de ferrry haven en bv. geen graten blijkt te zien in de vliegtuigen die landen op en opstijgen vanuit de luchthaven van Nice. Deze luchthaven is na de twee Parijse luchthavens namelijk de derde internationale luchthaven van Frankrijk, dit zowel op het vlak van passagagiers als op het vlak van vluchtbewegingen en ligt eveneens vlakbij het centrum van de stad. Op piekmomenten kan de luchthaven 60 vluchtbewegingen (= zowel opstijgen als landen) per uur aan. Wanneer de burgemeester van Nice consequent is met zichzelf zou hij daar een gelijkaardige maatregel moeten doorvoeren. Het wegvallen van de ferry verbinding zou trouwens ook een verschuiving kunnen inhouden van schip naar vliegtuig.

Voor alle duidelijkheid: een en ander betreft een openbare aankondiging van de burgemeester van Nice tijdens een plaatselijke conferentie. Voor de invoering van deze taks werd nog geen datum naar voor geschoven.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.