Duurzame mobiliteit moet grotere rol spelen bij formuleren van antwoord op hogere brandstofprijzen

Foto: IADE-Michoko via Pixabay.com

“Van de ruim 1,3 miljard euro die de regering inzet, gaan een schamele 13 miljoen, nauwelijks één procent (!), naar de NMBS om een gemiste tariefverhoging te compenseren: een symbolisch druppeltje op een oververhitte plaat!”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. Samen met de Fietsersbond en het Netwerk Duurzame Mobiliteit reageert de reizigersvereniging daarmee op het akkoord dat de federale regering op maandag 14/03/2022 bereikte om de om de hoge gas-, elektriciteits- en brandstofprijzen te milderen. De verenigingen tonen begrip voor de maatregelen om een tankbeurt voor de gezinnen en alleenstaanden enigszins betaalbaar te houden maar hekelen dat de federale regering hiermee “de overgesubsidieerde salariswagens met tankkaart nog een dik pak geld bij toesteekt terwijl onder meer het openbaar vervoer in de kou blijft staan”.

“Die schamele 13 miljoen euro volstaan dus totaal niet” stellen de drie verenigingen. “Want ‘une crise peut en cacher une autre’. Net zoals de coronacrisis de indruk wekte dat alle andere wereldproblemen van geen tel meer waren, gaat ook nu alle aandacht naar de oorlog in Oekraïne en zijn gevolgen”. En voegen ze daaraan toe: “Hoe erg die oorlog ook is, de druk op ons klimaat valt daardoor niet weg, wel integendeel”.

De verenigingen benadrukken dat ons land lang niet de beste van de klas is in de strijd tegen de klimaatopwarming. Daarom vinden ze geen tijd meer mogen laten verloren gaan wil men de klimaatdoelstellingen realiseren. TreinTramBus, Fietsersbond en Netwerk Duurzame Mobiliteit vragen daarom dat zowel de federale als de Vlaamse overheid op korte termijn “significante stappen zetten om onze mobiliteit te verduurzamen”.

“Als de regeringen en vervoerbedrijven dat echt willen, kan dat snel gerealiseerd worden”, zegt Stefan Stynen (TreinTramBus). Zo vindt men dat zich op korte termijn (men spreekt over een termijn van slechts enkele weken) drie maatregelen opdringen:

“Ten eerste moet een verplaatsing met het openbaar vervoer mogelijk worden met één ticket. Dat verlaagt de drempel om bus en trein te combineren”. En voegt men er aan toe: “Het warm water hoeven ze alvast niet uit te vinden, want dergelijke vormen van tariefintegratie zijn in onze buurlanden al lang ingeburgerd.”

De tweede maatregel behelst een gezamenlijke campagne om de fiets en het openbaar vervoer als duurzame alternatieven voor de (te) dure auto te promoten.

Openbaar vervoer moet betrouwbaarder

Maar niet minder belangrijk is dat ten derde het openbaar vervoer betrouwbaarder moet worden. “De NMBS en Infrabel moeten versneld inzetten op een beter onderhoud van materieel en infrastructuur, zodat treinen stipter kunnen rijden en er minder ritten uitvallen”, meent Stefan Stynen van TreinTramBus. “Ook de trams en bussen van De Lijn moeten stipter én frequenter rijden. Op heel wat plaatsen kan hun doorstroming met relatief kleine ingrepen snel verbeteren. Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters moet daarvoor onmiddellijk extra middelen vrijmaken.”

Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond voegt toe: “Bovendien moeten de vele toegezegde middelen voor betere en veilige fietsinfrastructuur nu snel op het terrein gerealiseerd worden zodat de fiets ook echt een veilig en duurzaam alternatief kan zijn. De effectieve realisatie van nieuwe fietsinfrastructuur is nu het belangrijkste.”

De verenigingen zijn verder van mening dat een en ander de Vlaamse en federale regering niet ontslaat van de plicht om op middellange en lange termijn gericht naar een echt duurzame mobiliteit volgens het STOP-principe te werken. Verdere investeringen in fietsinfrastructuur zijn daarom noodzakelijk. “Alle overheden en vervoerbedrijven in ons land moeten zich eindelijk ambitieus opstellen”, men de 3 organisaties. Stefan Stynen van TreinTramBus: “Dat kan door nu – onverwijld – een gefaseerd plan op poten te zetten zodat ons openbaar vervoer op zo kort mogelijke termijn als één geïntegreerd knooppuntensysteem functioneert, zoals de mensen van Integrato dat in alle parlementen voorgesteld hebben. Op Vlaams niveau vrezen we eerder een afbouw van het bus- en tramnet dan een effciënte opbouw van een performante basisbereikbaarheid.”

“Energie is nu niet alleen duur, ze is altijd en steeds meer schaars. Het energieverbruik per persoon ligt voor fietsers en openbaarvervoergebruikers talloze keren lager dan voor automobilisten. TreinTramBus, Fietsersbond en Netwerk Duurzame Mobiliteit eisen daarom van alle overheden in ons land doortastende maatregelen die snel op het terrein zichtbaar worden en die tot een duurzame modal shift leiden” is de forse eindstelling van de 3 verenigingen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.