Duitse e-bussen gaan overal hetzelfde klinken

Foto: Volvo Buses

Volgens de Nederlandse busconstructeur Ebusco produceert een elektrische bus bij normaal verkeer slechts 65 dB , daar waar dat bij een dieselbus 80 dB is. Bij trager verkeer is wegens het wegvallen van de rolgeluiden dat verschil nog groter. Onder meer voor blinden en slechtzienden maakt dit het moeilijker om de voertuigen te horen aankomen en in te schatten of ze veilig kunnen oversteken of opstappen. Daarom is bij Europese verordening vastgelegd dat vanaf 1 juli 2021 alle hybride elektrische en puur elektrische voertuigen, moeten zijn voorzien van een ‘Acoustic Vehicle Alerting System’ (AVAS). Om lijnbussen beter te kunnen herkennen van het overige verkeer heeft VDV de Duitse branchevereniging voor openbaar vervoer nu samen met de sector en de industrie een standaard gecreëerd. Dit moet het voor blinden en slechtzienden gemakkelijker maken om lijnbussen gemakkelijker van het andere wegverkeer te onderscheiden.

VDV en de industrie zijn daarbij op zoek gegaan naar een karakteristiek merkgeluid “Made in Germany” dat enkel maar buiten de voertuigen te horen is en dat bijvoorbeeld. waarschuwt bij het naderen van haltes. Daarbij diende te worden voldaan aan de EU-wetgeving die onder meer bepaald dat er een kunstmatig geluid moet worden geproduceerd vanaf het optrekken van de auto tot aan een snelheid van ongeveer 20 km/uur. “Het geluid moet een duidelijke indicatie zijn van het voertuiggedrag en moet lijken op het geluid van een voertuig van dezelfde categorie dat met een verbrandingsmotor is uitgerust” staat daarover in de EU-verordening 2017/1576 van 26 juni 2017.

Bij de zoektocht naar een gestandaardiseerd geluid schreef VDV daarvoor in samenwerking met het FOAM Institute van Berlijn een studentenwedstrijd uit met de vraag om goede ideeën in te dienen voor ‘het Duitse e-busgeluid van de toekomst’.

Werner Overkamp, vice voorzitter van VDV: “Terwijl fabrikanten de eerste voertuiggeluidsgeneratoren – (AVAS) voor elektrische voertuigen aanbieden, gaan VDV, de sector en de industrie actief een stap verder en stellen een akoestische industriestandaard vast die door de mensen in de transportomgeving als aangenaam, modern en functioneel wordt ervaren. Het was voor ons belangrijk om vanaf het begin zoveel mogelijk belangengroepen, zoals reizigers-, vervoer-, visueel gehandicapten- en milieuverenigingen, en de federale en deelstaatministeries voor vervoer, bij het project te betrekken. Ze bepaalden niet alleen de ontwerpideeën van de toekomstige norm, maar kozen ook het winnende idee in de daaropvolgende wedstrijd onder audio- en akoestiekstudenten”.

De winnaar van de wedstrijd is Lukas Esser van de Berlijnse Hogeschool voor de Kunsten. Het winnende geluid wordt de nieuwe akoestische industriestandaard voor e-bussen in heel Duitsland.

En voor wie benieuwd is hoe die e-bussen in Duitsland nu gaan klinken:

Niet alleen blinden en slechtzienden zijn gebaat met een ‘Acoustic Vehicle Alerting System’. Ook voor chauffeurs kan dat al eens nuttig lijken, bv. in een fietsstraat waar ze achter een of meerdere fietsers rijden. Daar blijken fietsers zonder AVAS niet door te hebben dat de bus vlak achter ze zit. Fietsers stoppen dan ineens, waardoor chauffeurs hard op de rem moeten gaan staan.

De European Blind Union (EBU) is trouwens niet volledig tevreden met de EU-richtlijnen en ijvert om deze richtlijn op drie punten te laten aanpassen. Zo wil de EBU dat AVAS wordt geactiveerd tot een snelheid van 30 km/uur i.p.v. 20 km/uur. Ook vindt de EBU dat het minimale geluidsniveau van AVAS worden verhoogd. Test blijken in 2019 te hebben aangetoond dat de minimumdrempel te laag is om vooral voor personen van gevorderde leeftijd detectie in de meeste verkeerssituaties te garanderen. Ten slotte is de EBU van mening dat er ook een stationair geluid nodig is, bv. wanneer bussen aan een halte stil staan.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.