CarGoTram van Dresden rijdt zijn laatste rondjes

Foto: Marco Präg via Wikipedia

Kort voor Kerstmis wordt in Dresden een punt gezet achter de exploitatie van de blauwe CarGoTram. Dit is een goederentram die sinds 2002 vanaf het stadsdeel Friedrichstadt auto-onderdelen vervoert naar de 5,5 km verder gelegen glazen Volkswagenfabriek. Van 2002 tot 2016 werd in deze glazen Volkswagenfabriek het luxemodel “Phaeton” gebouwd. Nadien tot nu de “E-Golf” maar dit model moet nu plaats maken de vanaf 2021 te produceren elektrische modellen van de nieuwe ID-familie. Daarvoor is nog slechts het equivalent van vier vrachtwagens nodig en zijn de twee Volkswagen-goederentrams overbodig geworden. Deze blijven voortaan dan ook op stal.

De glazen fabriek van Volkswagen startte in 2002 en is een demonstratiefabriek waar men als bezoeker de nieuwste technieken bij de productie van VW-auto’s kan gaan bekijken, ook van op straat. De CarGoTram past(e) in die vooruitstrevende visie.

In 2002 waren er voor de bouw van één Phaeton nog 1200 afzonderlijke onderdelen nodig evenals van van het bedieningspaneel tot achteras 34 modules.

Het zou vanzelfsprekender zijn geweest mocht de aanvoer van deze modules en onderdelen met vrachtwagens gebeuren maar het stadsbestuur van Dresden eiste een logistiek concept dat beter kon worden ingepast inde stad.

Bij de start waren er dagelijks ongeveer 10 ritten maar omdat de goederentram was voorzien op 30 dagelijkse ritten, was toch minder dan oorspronkelijk was vooropgesteld. Na de overschakeling op de E-Golf daalde het aantal dagelijkse ritten tot 3, wat gelijk stond met 25 vrachtwagenladingen. Wanneer vanaf Nieuwjaar wordt overgeschakkeld op de productie van de elektrische modellen van de nieuwe ID-familie, zouden er dat nog slechts slechts vier vrachtwagenladingen per dag nodig zijn waardoor het niet meer loont om de CarGoTram langer in te zetten.

Ook Cargo-Tram in Zürich

Dresden is niet de enige stad met een goederentram. Ook is het Zwitserse Zürich is er een soortgelijk project waarbij men (grof) huisvuil bij middel van een goederentram ophaalt. Eveneens in Amsterdam en Parijs werd met een dergelijke goederentram geëxperimenteerd, maar deze experimenten waren geen lang leven beschoren. Anderzijds wil men in het eveneens Duitse Karlsruhe een experiment opzetten waarbij men de tramtrein wil inschakelen in het pakjesvervoer.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.