Autonome bussen zijn geen toekomstmuziek meer — ze rijden vandaag al in vier Europese steden, telkens met technologie van de Turkse busbouwer Karsan. Terwijl traditionele constructeurs nog wachten op een geharmoniseerd wettelijk kader, toont Karsan zich een pionier in het openbaar vervoer zonder bestuurder. In Burgdorf, Rotterdam, Parijs en Arbon zijn autonome busdiensten van start gegaan, elk met hun eigen aanpak en ambities, maar allen met de e-ATA(K) van Karsan.
Burgdorf, eerste autonome lijnbus in Duitsland
Sinds vandaag 1 september 2025 rijdt in Burgdorf (regio Hannover, in vogelvlucht op 20 km ten noordoosten van het centrum van Hannover) een autonome Karsan e-ATAK op lijn 906. Het is het eerste autonome voertuig voor openbaar vervoer dat goedkeuring heeft gekregen van de KBA (Kraftfahrt Bundesamt), de officiële instantie die verantwoordelijk is voor de verkeersregels in Duitsland. De autonome bus volgt een traject van 7 km met 13 haltes en 10 verkeerslichten. De bus rijdt met een constante snelheid van 40 km/u en biedt plaats aan 22 passagiers. Hoewel de bus volledig autonoom rijdt, is er steeds een veiligheidspersoon aan boord. De testfase loopt tot eind 2025, met wetenschappelijke begeleiding en evaluatie van de mogelijkheid om in latere fases zonder begeleider te rijden.

Rotterdam The Hague Airport: tussen luchthaven en metrostation
In Rotterdam rijden sinds juli 2025 twee autonome e-ATAK-bussen tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport. Ook hier is een ‘safety driver’ aanwezig, maar het project mikt op teleoperatie in een latere fase. Daarmee zou de bus op afstand worden gemonitord, zonder begeleider aan boord.

Parijs: testtraject in druk stedelijk verkeer
In Parijs is Karsan sinds september 2025 actief op lijn 393, in samenwerking met vervoersmaatschappij RATP (Mobilités Île de France). De bus rijdt onder realistische stedelijke omstandigheden en werd gecertificeerd door het Franse testinstituut UTAC. De testperiode van zes maanden dient als voorbereiding op grootschalige autonome uitrol. Ook hier is voorlopig een begeleider aan boord, maar het project is expliciet gericht op het verkennen van volledig autonome exploitatie.

Arbon (CH): met de Self Controlled City Liner door smalle straatjes
In het Zwitserse Arbon, aan het Boden-meer, rijdt vanaf het najaar van 2025 een autonome e-ATAK op een route van 2,5 km tussen het spoorwegstation via de burcht en de promenade langs het meer naar het naar het historische stadscentrum, de Self Controlled City Liner. De route telt negen haltes en de bussen volgen een seizoensgebonden dienstregeling. Het voertuig navigeert zelfstandig door stedelijke infrastructuur met smalle straten en tunnels en wordt continu gemonitord via een command & control center, met teleoperatie als volgende stap. In een tweede fase twee, die is gepland voor 2026, wil men overstappen op volledige teleoperatie — zonder begeleider aan boord.

(geen informatie beschikbaar over het te volgen traject)
Turkse busconstructeur Karsan zet de toon
Het ontbreken van een geharmoniseerd wettelijk kader voor autonoom rijden zonder bestuurder zorgt voor terughoudendheid bij traditionele Europese busconstructeurs. Zo beperkt Volvo Buses zijn autonome technologie tot busstelplaatsen, zoals in Göteborg en Stuttgart-Gaisburg, waar bussen autonoom worden gereinigd, opgeladen en geparkeerd. In deze gecontroleerde omgevingen zijn de risico’s beperkt en is de regelgeving duidelijk. Andere constructeurs kijken duidelijk de kat uit de boom en wachten op een gewijzigd wettelijk kader dat rijden ronder begeleider of chauffeur toelaat.
Karsan daarentegen rolt zijn technologie reeds uit in acht landen, waaronder de VS, Noorwegen, Frankrijk en Finland. Karsan gaat er prat op reeds meer dan 80.000 km autonome rijervaring op de teller te hebben en 30.000 reizigers met een autonome bus te hebben vervoerd. Zelfs zonder volledig juridisch kader zet Karsan de bakens uit.
Laat een reactie achter