Brennerspoorlijn tussen Innsbruck en Bolzano nog verder ondertunneld

Foto: Brenner Basistunnel

De beheerder van de Italiaanse spoorweginfrastructuur Rete Ferroviaria Italiana heeft een aanbestedingsvraag uitgeschreven voor -een grotendeels ondertunneld – nieuw stuk spoorlijn tussen Fortezza en Ponte Gardena, in de omgeving van Bolzano. Dit terwijl er nog volop geboord wordt voor de Brenner basistunnel, een spoortunnel van 55 kilometer tussen het Oostenrijkse Innsbruck en het Italiaanse Fortezza.

Op twee onderbrekingen na zal de nieuwe Brenner-spoorlijn tussen Innsbruck en Bolzano aldus over een afstand van 77 kilometer een ondergronds traject volgen. Ook de verdere spoorlijn naar Verona wordt gemoderniseerd, zodat reizigerstreinen over het hele traject tussen de 200 en 250 kilometer per uur zullen kunnen rijden. Voor goederentreinen wordt de maximumsnelheid op 160 kilometer per uur gebracht.

Afbeelding: ADAC (Duitse automobielclub)

Met de bouw van de Brenner basistunnel werd gestart in 2008 en de ingebruikname is voorzien voor 2025. Op dit moment is reeds 130 van de 230 kilometer kokers uitgegraven. De uitbreiding tot in Ponte Gardena moet omstreeks dezelfde tijd in dienst worden genomen.

Met zijn 1.371 meter boven de zeespiegel is de Brennerpas de laagste van alle passen over de Alpen. Als onderdeel van de Scandinavisch-Mediterrane spoorvrachtcorridor die van Helsinki tot in Sicilië loopt, is het altijd al een cruciale vervoerscorridor geweest. Nu al neemt de pas een derde van al het verkeer dat de Alpen doorkruist voor zijn rekening.

Aansluiting op bestaande tunnel

Foto: Brenner Basistunnel

Net voor Innsbruck sluit de nieuwe basistunnel aan op een bestaande spoortunnel zodat er niet alleen een in- en uitgang is ter hoogte van Innsbruck, maar ook een iets oostelijker, ter hoogte van het dorpje Volderwald, net over de brug met de Inn. Net zoals nu reeds het geval is hoeven doorgaande goederentreinen zo niet langer via het centrum van Innsbruck.

Gerekend vanuit deze oostelijke in- en uitgang wordt de Brenner basistunnel 64 kilometer lang, de op dat moment langste spoorwegtunnel ter wereld. Een eer die tot dusver de 57,1 kilometer lange Gotthardtunnel te beurt valt.

Afbeelding: Brenner Basistunnel

Enorme tijdswinst

De reistijd tussen Innsbruck en Bolzano  zal met de basistunnel teruggebracht worden van 2 uur naar 50 minuten. Met het nieuw geplande uitbreidingstraject tussen Fortezza en Ponte Gardena wordt de reistijd nog verder ingekort. Deze 22 kilometer lange uitbreiding van de Brenner basistunnel omvat twee bijkomende tunnels: de Scalerestunnel van 15,4 kilometer en de Gardenatunnel van 6,3 kilometer, evenals een brug over de rivier Isarco. Het uitbreidingsproject zal 1,17 miljard euro kosten.

Het flink inkorten van de reistijd kan omdat het traject tussen Innsbruck en Fortezza dankzij de Brenner basistunnel 20 kilometer korter is dan het huidige traject. Ook zijn de hellingen minder steil: waar in de basistunnel de maximale hellingsgraad beperkt is tot 6,7 pro mille, is dat op het huidige traject tot 26 pro mille. Tussen Fortezza en Ponte Gardena wordt de hellingsgraad verlaagd van 22 pro mille tot 12 pro mille. De minder steile spoorlijn zal ook langere goederentreinen aankunnen.

Waar momenteel op de meest winderige gedeelten van het traject de snelheid van de treinen nog beperkt is tot 60 kilometer per uur, zullen in de basistunnel reizigerstreinen aan maximum 250 kilometer per uur kunnen rijden. Voor goederentreinen is de maximumsnelheid vastgelegd op 160 kilometer. Voor het verdere traject naar Verano ligt de maximumsnelheid tussen de 200 en 250 kilometer per uur.

Verder komen er zowel in Bolzano, Trento en Rovereto spoorweglussen die het zware goederenverkeer uit de stadscentra moet houden. Ook wordt de capaciteit van de noordelijke toegang van het spoorwegknooppunt in Verona verhoogt. Omdat het vroegere traject nog steeds zal worden gebruikt, wordt door de nieuwe tunnels en door de spoorweglussen het hele traject viersporig. Dit laat bijvoorbeeld toe om de tragere treinen, die ook nog de haltes in de valleien moeten blijven bedienen, te scheiden van zowel de goederentreinen als de snelle reizigerstreinen.

Afbeelding: https://www.brennernordzulauf.eu/

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.