Alstom stopt met productie APTIS-bus en stelt fabriek in Straatsburg te koop

Foto: Alstom

Het Franse techologiebedrijf Alstom, dat onder meer treinen, trams en elektrische uitrustingen voor tram- en spoorwegen bouwt, is niet langer geïnteresseerd in de productie van de futuristisch ogende APTIS-bus. In ieder geval wil het bedrijf deze bus niet zelf meer zelf produceren en de productielijnen eind dit jaar (2021) stil leggen. Ze stelt daarbij haar fabriek voor e-bussen in Hangenbieten, nabij Straatsburg, te koop. Alstom sluit echter niet uit dat wanneer er geen overnemer wordt gevonden voor haar e-bus activiteiten, de productie van de APTIS helemaal wordt stopgezet. Het nieuws werd gemeld doosr verschillende Franse media, waaronder de krant Le Figaro en de gespecialiseerde websites ‘Ville, Rail & Transports’ en ‘Substainable Bus’. Nog maar een goede maand geleden werd in Vlaanderen een verkoopstournee voor deze bus georganiseerd.

Vier jaar geleden presenteerde Alstom trots de Aptis, zijn nieuw ontworpen elektrische bus van 12 m met volledig lage vloer. Nadat deze futuristisch ogende bus een promotie- en demonstratietournee in Vlaanderen maakte, zou er ook nog een dergelijke demonstratietournee volgen in Parijs, Berlijn en in andere grote Europese steden. Het is niet duidelijk of deze demonstratietournees nog zullen plaats vinden, maar nu heeft moederbedrijf Alstom laten weten dat ze op het vlak van produktie van elektrische bussen de handdoek in de ring te willen werpen.

De directie van Alstom heeft de vakbonden en de werknemers in kennis gesteld van haar voornemen om in het kader van de “Florange-wet” met de steun van een deskundigenbureau en het ontwikkelingsagentschap van de Elzas op zoek te gaan naar een potentiële koper. Het voornemen van Alstom is daarbij “om een solide koper te vinden voor de activiteit elektrische bussen”.

Sterke concurrentie tegen lage prijzen

Maar “indien geen potentiële koper wordt gevonden, en alleen in dit geval, zal Alstom het ontwerp en de productie van Aptis-bussen stopzetten” bevestigde Alstom tegenover Ville, Rail & Transport.

“Het is een mooi product, maar het sluit niet aan bij de behoeften van exploitanten in Frankrijk en Europa op de markt voor elektrische bussen” voegde Alstom daar nog aan toe. Men is er van mening dat sinds de presentatie in 2017 de Europese markt volledig op zijn kop is gezet door de komst van sterke concurrentie tegen lage prijzen. Daardoor is de Aptis-bus een nicheproduct geworden.

De e-bus wordt sinds 2019 in serie gebouwd in ‘Alstom Aptis’ in Hangenbieten, op een 10-tal km van Straatsburg. Het stedelijk OV-bedrijf van Straatsburg was in maart 2019 met een bestelling van 12 exemplaren trouwens de eerste klant. Deze nieuwe bussen zijn sinds januari 2020 in het straatbeeld van Straatsburg op te merken.

Sinds 2018 zijn er in totaal 87 exemplaren besteld, wat ver achterblijft bij de oorspronkelijke verwachtingen van Alstom. Tot dusver zijn er nog maar 25 exemplaren geleverd waaronder de 12 exemplaren besteld door Straatsburg. De 50 in april 2019 door Parijse RATP bestelde exemplaren en de 12 in juli 2019 door RMTT Toulon bestelde exemplaren dienen nog te worden geleverd.

De fabriek telt 141 werknemers en slechts enkelen kunnen aan de slag blijven om de ‘dienst na verkoop’ te blijven verzekeren.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.