Airbus A380, ’s werelds grootste passagiersvliegtuig, vliegt met 100% duurzame biobrandstof van Toulouse naar Nice (en terug)

Foto: Airbus S.A.S.

Nadat op 25 maart (2022) een testvlucht van ongeveer 3 uur plaats vond in Toulouse, vloog Airbus’ A380 testvliegtuig ‘MSN 1’ op 29 maart van Toulouse naar Nice en terug. Een van de vier motoren Rolls-Royce Trent 900 werd daarbij gevoed met 100% ongebleekte ‘Sustainable Aviation Fuel’ (SAF), zeg maar biokerosine. Exact een jaar geleden voerde Airbus ook al soortgelijke tests uit met een tweemotorige A350 en in oktober van vorig jaar met een A319 neo. Onmiddellijk hierop volgen de eerste meetvluchten bij het Duitse onderzoeksinstituut DLR. Het heet een mijlpaal te zijn in de luchtvaartsector omdat dit de verduurzaming van de luchtvaart een flinke duw in de richting zou geven.

De SAF voor de testvluchten werd geleverd door de TotalEnegies raffinaderij in de omgeving van Le Havre en werd gemaakt van ‘hydrobewerkte esters en vetzuren’ (HEFA-SPK) die vrij zijn van aromaten en zwavel. Grondstoffen zijn afgedankte frituurolie en andere afvalvetten. Niet onbelangrijk want aan geteelde biobrandstoffen (FAME) kleven toch ook wel enkele onaangename geurtjes. Belangrijkste kritieken zijn dat voor de meer traditionele biodiesel landbouwgewassen worden onttrokken van de voedselproductie en dat geteelde biobrandstoffen leiden tot ontbossing van het tropisch regenwoud (cfr. teelt van palmolie).

‘Hydrotreated vegetable oils’ (HOVA) zijn voornamelijk ontwikkeld voor het wegtransport maar vinden nu ook hun weg naar de luchtvaart. HOVA mag echter niet worden verward met FAME, al is de voorbehandeling in principe dezelfde. Bij HOVA wordt onder hoge druk bij een temperatuur tussen bij temperaturen tussen 300 °C en 450 °C waterstof toegevoegd aan de basisvloeistof. De productie kan ofwel in nieuw gebouwe raffinaderijen als in omgebouwde olieraffinaderijen.

François Pfindel, hoofd van Airbus A30 HO MAP is alvast opgetogen over de reeds voorbije tests: “Dit is weer een geweldig voorbeeld van samenwerking in de luchtvaartindustrie met het doel om tegen 2030 de certificering te halen vor 100% SAF. Samen hebben we duidelijk aangetoond dat een vliegtuig zo groot als de A380 met succes kan vliegen op ongebleekte SAF.”

De vliegtesten van Airbus worden namelijk ondersteund door verschillende partners. Rolls-Royce voert compatibiliteitsstudies uit met betrekking tot de motoraanpassing voor de Trent 900. Pratt & Whitney biedt ondersteuning voor de auxiliary power unit (APU). En TotalEnergies leverde voor de testcampagne 27 ton SAF.

Ook nu wordt reeds gebruik gemaakt van SAF, maar dan steeds ter aanlenging van traditionele kerosine. Nooit in zijn pure vorm. Net zoals destijds nooit ongelode benzine mocht worden gebruikt in een niet aangepaste motor moeten ook voor vliegtuigen de motoren speciaal worden aangepast. Ook hier heeft een en ander te maken met dichtingen en smeringen.

De lopende onderzoekscampagnes met de A39neo en de A350 worden zowel dit als komend jaar verder gezet. Voor de A380 heeft men echter slechts een beperkt testvenster beschikbaar . Daarom moet men voor de test met dit laatste toestel i een periode van slechts 2 weken zoveel mogelijk gegevens zien te verzamelen. François Pfindel: “Vanwege de motor- en brandstofsysteemconfiguratie van de A380 moet het analyseren van het gedrag van de motor en het brandstofsysteem met 100% SAF bekeken worden over meerdere vluchten. Daarbij zullen we een schat aan gegevens verzamelen die ons zullen helpen om de lopende onderzoeksprogramma’s aan te vullen”.

Na deze testfase wordt de A380 ‘MSN 1’ omgebouwd tot de ‘ZEROe demonstrator’, waarmee men tot een volledig emissievrij vliegtuig wil komen.

Maak kennis met de ZEROe demonstrator (infographic)

Ook bij verbranding van HEFA-SPA komt CO2 vrij maar naar verluidt niet meer dan er tijdens het leven van de planten werd weggetrokken uit de lucht. Op dat vlak zou de uitstoot vrij CO2-neutraal zijn. Andere bronnen spreken over een reductie van de CO2-uitstoot van 80% in vergelijking met kerosine.

Hoeveel CO2 vrijkomt en hoeveel waterstof nodig is bij de productie van HEFA-SPA is echter niet duidelijk. De productie van waterstof kan op verschillende manieren kan gebeuren, maar dat is een verhaal apart.

Lees ook: Vervoer tussen vestigingen Nederlandse aardappelverwerker LambWeston/Meyer voortaan met biodiesel uit uitsluitend gerecycleerde frituurolie

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.